
Apple iPhone Air
Apple näyttää osuneen kultasuoneen tämän vuoden iPhone 17 -sarjalla, sillä tuoreiden myyntitietojen mukaan uudet mallit käyvät kaupaksi selvästi viimevuotisia paremmin. Counterpointin analyysin perusteella iPhone 17 -sarjan kokonaismyynti on ollut 14 prosenttia korkeampi ensimmäisten kymmenen päivän aikana verrattuna iPhone 16 -sarjaan.
Suurin menestyjä on ollut perusmalli iPhone 17, joka on saanut merkittäviä parannuksia edeltäjäänsä nähden. Apple on vihdoin tuonut 120 hertsin OLED-näytön myös perusmalliin, ja samalla laitteen tallennustila on tuplattu 256 gigatavuun. Myös Always-On -ominaisuus on tuotu kalliimmista malleista halvempaan hintaluokkaan, mikä on houkutellut uusia ostajia.
Kuten aiempina vuosinakin, Pro- ja Pro Max -mallit hallitsevat edelleen myyntiä. Ne muodostavat jopa 75 prosenttia kaikista iPhone 17 -sarjan myynneistä, mikä on tyypillistä heti julkaisun jälkeen, kun innokkaimmat Apple-fanit päivittävät uusimpiin huippumalleihin.
Sen sijaan uusi iPhone Air ei ole saanut kuluttajilta toivottua vastaanottoa. Counterpointin mukaan Air on vastannut vain noin kolmesta prosentista kaikista iPhone 17 -sarjan myynneistä Yhdysvalloissa ja Kiinassa julkaisun ensimmäisten kymmenen päivän aikana.
Syitä heikkoon menestykseen on useita. Vaikka iPhone Air on hinnaltaan hieman edullisempi sen akkukapasiteetti on selvästi pienempi. Se on peräti 26 prosenttia vähemmän kuin iPhone 17 Prossa, mikä saattaa karkottaa ostajia, jotka kaipaavat parempaa akunkestoa. Lisäksi Airin myynti Kiinassa alkaa vasta lokakuun loppupuolella, joten sen lopullinen menestys saattaa vielä kohentua hieman.
Applella ei siis ole syytä huoleen, sillä kokonaisuutena iPhone 17 -sarjan myynti on käynnistänyt selvästi vahvemmin kuin viime vuoden mallit.
Lähde: Counterpoint