
CMF by Nothing
Lontoossa majapaikkaa pitävä laitevalmistaja Nothing aikoo erottaa edullisempiin laitteisiin keskittyvän CMF-brändinsä omaksi tytäryhtiökseen. Yhtiö kertoi torstaina, että Intiasta tulee uuden yksikön keskus niin valmistuksen kuin tutkimus- ja tuotekehityksenkin osalta.
CMF-brändi lanseerattiin ensimmäisen kerran vuonna 2023, jolloin markkinoille tuotiin kuulokkeet ja älykello. Sittemmin mallisto on laajentunut myös älypuhelimiin, jotka on hinnoiteltu noin 200 euron kategoriaan.
Nothingin mukaan se perustaa yhdessä intialaisen ODM-valmistaja Optiemuksen kanssa yhteisyrityksen, joka vastaa CMF-laitteiden tuotannosta. Yhtiö aikoo investoida uuteen liiketoimintaan yli 100 miljoonaa dollaria kolmen vuoden aikana ja arvioi sen luovan yli 1800 työpaikkaa. Tarkkaa omistusrakennetta Nothing ei kuitenkaan vielä paljastanut.
Valinta siirtää CMF:n päätoiminnot Intiaan on markkinatilanteen kannalta looginen. IDC:n mukaan yli 42 prosenttia Intiassa vuoden 2025 toisella neljänneksellä toimitetuista älypuhelimista sijoittui 100–200 dollarin hintaluokkaan. Lisäksi Intia on ollut Nothingille sen vahvin markkina-alue, jossa yhtiön markkinaosuus älypuhelimissa on noussut jo yli kahteen prosenttiin.

CMF:n uusimpia tuotteita.
IDC:n tilastojen mukaan Nothingin toimitukset kasvoivat Intiassa jopa 85 prosenttia vuoden takaisesta, mikä teki siitä nopeimmin kasvavan älypuhelinbrändin.
“Intia tulee näyttelemään keskeistä roolia älypuhelinalan globaalissa tulevaisuudessa. CMF on otettu markkinoilla hyvin vastaan, ja kattavien tuotantokyvykkyyksiemme ansiosta meillä on nyt mahdollisuus rakentaa siitä Intian ensimmäinen aidosti globaali älypuhelinbrändi. Yhteisyritys Optiemuksen kanssa on tärkeä askel tämän vision toteuttamisessa,” Nothingin toimitusjohtaja Carl Pei kommentoi.
Lähde: Techcrunch.com