HMDYleinen

HMD:llä myllerrys jatkuu – suunnittelu- ja luovuusjohtajat jättivät yhtiön, verkkokauppa yhä suljettuna

HMD esitteli yhteistyötään FC Barcelonan kanssa keväällä 2025.

Suomalaisen HMD Globalin sisällä kuohuu edelleen. Yhtiöstä on lähtenyt useita merkittäviä HMD-brändin lanseerauksen aikaan avainrooliin nousseita työntekijöitä, jonka lisäksi yhtiö ei ole vielä avannut kesäksi luvattua omaa verkkokauppaansa.

Useiden lähteiden sekä LinkedIn-profiilien mukaan yhtiön Head of Design -titteliä kantanut Raun Forsyth sekä Executive Creative Director -titteliä itsellään pitänyt Lucia Domenici ovat jättäneet yhtiön syyskuussa. Molemmat olivat keskeisiä hahmoja HMD:n oman brändin ja muotoilusuunnan rakentamisessa Nokia-brändin jälkeisessä vaiheessa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Forsyth toimi HMD:llä lähes yhdeksän vuotta, vastaten yhtiön puhelinmuotoilusta aina alkuajoista lähtien. Ennen HMD:tä hän työskenteli myös Nokialla ja Microsoftilla. Domenici puolestaan liittyi HMD:n tiimiin vuonna 2021 ja johti yhtiön globaalia luovaa tiimiä.

Forsythin että Domenicin lähtö osuu ajallisesti samaan aikaan, jolloin myös useita muita markkinointi- ja luovia johtajia on poistunut HMD:ltä. Muun muassa X-palvelun käyttäjän Luke Stauntonin mukaan tämä viittaa laajempaan sisäiseen muutokseen yhtiössä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Samalla LinkedInistä ilmenee, että HMD:n pitkäaikainen suunnittelija Miika Mahonen on siirtynyt uuteen Principal Designer -rooliin HMD Secure -yritykseen kesäkuussa 2025. Tämä tukee näkemystä siitä, että HMD keskittää nyt resurssejaan nimenomaan tietoturvaan ja yritysratkaisuihin.

HMD saattaa käyttää HMD Secure -yksikköä eräänlaisena “exit-strategiana” perinteisistä älypuhelimista. HMD ei ole julkaissut esimerkiksi Euroopan markkinoille juurikaan uusia mobiililaitteita pitkään aikaan. Viime vuoden HMD Fusion on ollut yksi harvoista, josta on julkaistu vuoden mittaan useita erilaisia versioita.

Mitä kävi HMD:n verkkokaupalle? 

Kesäkuussa HMD:n verkkokaupan sulkeminen herätti laajaa ihmetystä, kun kaikki tuotteet katosivat myynnistä yhtiön omilta sivuilta ilman ennakkovaroitusta. Yhtiö kommentoi tuolloin SuomiMobiilille, että kyse oli suunnitellusta muutoksesta ja uusi ostokokemus oli tarkoitus lanseerata “kesän aikana”.

Nyt marraskuuhun mennessä verkkokauppa ei ole vieläkään palannut toimintaan, eikä yhtiö ole antanut uusia päivityksiä tilanteeseen. Tämä herättää kysymyksiä siitä, onko HMD:n strateginen muutos venynyt aiottua pidemmäksi, vai onko taustalla jotakin muuta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Jo keväällä HMD:n markkinointijohtaja Lars Silberbauer jätti yhtiön vain vajaan kahden vuoden jälkeen. Hänen lähtönsä jälkeen useat muut markkinointijohdon jäsenet ovat poistuneet, ja nyt myös suunnittelu- ja luovuusosasto on kokenut merkittäviä muutoksia.

HMD ei ole toistaiseksi kommentoinut henkilöstömuutoksia tai myöskään sitä, miten muutokset vaikuttavat tuleviin tuotteisiin tai brändin suuntaan.

Vaikka HMD on aiemmin vakuuttanut olevansa “vahvassa asemassa ja hyvässä vauhdissa”, viimeaikaiset muutokset ja verkkokaupan pitkittynyt sulku antavat viitteitä toisenlaisesta todellisuudesta.

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:HMD