Suomalainen HMD Global on viime vuosina panostanut Nokia- ja HMD-brändien alaisuudessa erityisesti halpoihin älypuhelimiin, mutta myös muutama keskihintainen laite on nähty markkinoilla. Nyt yhtiö on antanut vihjauksen siitä, että premium-tason puhelimet eivät ole täysin poissuljettuja.
The Economic Times -julkaisun artikkelissa on haastateltu HMD:n johtohenkilöitä, jotka ovat avanneet yhtiön tulevia suunnitelmia. Tällä hetkellä HMD aikoo keskittyä keskihintaisiin puhelimiin, joka tarkoittaa Intian markkinoilla noin 170-340 euroa (15 000 – 30 000 rupiaa). Yhtiö voi kuitenkin harkita premium-älypuhelimien tuomista markkinoille kysynnän ja olosuhteiden perusteella.
”Olemme julkaisseet neljä tuotetta, ja hinnoittelun näkökulmasta ne alkavat 15 000 rupiasta ja nousee aina 30 000 rupiaan asti. Kyseessä on nopeimmin kasvava segmentti. Mutta estääkö se meitä tarjoamasta muita segmenttejä? Vastaus on ei. Tulevat strategiat perustuvat siihen, mikä on markkinoiden kysyntä ja vaatimukset”, kommentoi HMD:n operatiivinen johtaja Alain Lejeune.
HMD:n mukaan yritys haluaa edetä varovasti ja pysyä markkinoiden kannalta merkityksellisinä.
”Premium-älypuhelimien tarjoamisessa meidän on oltava hyvin selkeitä lähestymistavassamme”, Lejeune jatkoi.
HMD on kuitenkin tuomassa markkinoille ”joitakin arvokkaampia laitteita”, mutta ne on suunnattu tietylle asiakaskunnalle, jotka vaativat korkeat tietoturvavaatimukset. Yritys pyrkii siis saavuttamaan jalansijaa yrityspuolella.
HMD on myös paljastanut, että yhtiön myynnistä 85 prosenttia tulee peruspuhelimista ja 15 prosenttia älypuhelimista, mutta tavoitteena on siirtyä kohti 70-30 jakoa. HMD:n tavoitteena on myös kasvattaa vientiä Intian markkinoilla yli 4 miljoonaan laitteeseen. Tällä hetkellä Intiassa valmistettuja perus- ja älypuhelimia viedään Länsi-Aasiaan ja Afrikkaan.
Lähde: The Economic Times