
Honorin hiljattain julkaisema ohjelmistopäivityspolitiikka on aiheuttanut hämmennystä, kun on käynyt ilmi, että yhtiön tablettimalleissa tukiaika voi vaihdella dramaattisesti sen perusteella, milloin laite on toimitettu asiakkaalle. Erityisesti Pad X9a-, Pad X8a- ja Pad X8a Kids Edition -malleissa tukiero on niin suuri, että kaksi täysin samaa tablettia voivat päätyä täysin eritasoiseen ohjelmistotukeen pelkän päivämäärän vuoksi.
Ero näkyy selvästi, ennen 20. kesäkuuta 2025 toimitetut tabletit saavat ainoastaan yhden Android-versiopäivityksen ja kolme vuotta tietoturvapäivityksiä. Vastaavasti 20. kesäkuuta 2025 jälkeen toimitetuille samoille tableteille luvataan kuusi Android-järjestelmäpäivitystä ja kuusi vuotta tietoturvatukea.

Honorin päivityslupaus voi riippua täysin laitteen ostopäivästä.
Samana päiviänä, jolloin Honorin mysteerinen tukiraja kulkee, astui voimaan useita merkittäviä EU-säädöksiä, jotka kohdistuvat älypuhelimiin ja tabletteihin. Nämä säännökset ovat osa ekologisen suunnittelun kokonaisuutta, joka tähtää mobiililaitteiden pidempään käyttöikään, parempaan energiatehokkuuteen ja pienempään ympäristökuormaan.
Uuden sääntelyn myötä valmistajien on tarjottava laitteille huomattavasti pidempi ohjelmistotuki. EU vaatii käyttöjärjestelmäpäivityksiä vähintään viiden vuoden ajan sen jälkeen, kun tuotemallin myynti päättyy unionin alueella. Käytännössä tämä tarkoittaa, että valmistajan päivityslupauksen on oltava pitkä, ennustettava ja yhdenmukainen, ja Honorin aiemmat tablet-mallien tukiajat eivät enää täytä näitä uusia velvoitteita.
Honor ei ole erikseen selittänyt, miksi nimenomaan Pad X9a- ja X8a -mallien tuki jakautuu näin jyrkästi kahtia. Todennäköisin syy on, että EU-säädökset koskevat vain 20. kesäkuuta 2025 jälkeen EU-markkinoille toimitettavia yksiköitä, mikä jättää aiemmin myydyt laitteet vanhan lainsäädännön piiriin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että vanhoja yksiköitä ei tarvitse juridisesti päivittää uuteen päivityslupaukseen, vaikka ne olisivat muuten identtisiä.
Kuluttajan näkökulmasta tämä on kuitenkin ongelmallista. Tabletti ei ole itsessään mitenkään erilainen, joten Honor ei juurikaan anna selkeyttä siitä, mihin tukiryhmään yksittäinen laite kuuluu. Tämä voi olla erityisen hankalaa verkkokaupoissa, joissa varastossa voi olla sekä ennen että jälkeen määräpäivän toimitettuja laitteita.
Jos laite on toimitettu ennen lainsäädännön voimaantuloa, se jää vanhan tukimallin piiriin. Jos laite on toimitettu lainsäädännön jälkeen, se siirtyy uuteen, pidempään päivityskäytäntöön. Käytännössä kuluttajan on nyt tiedettävä, minä päivänä hänen laitteensa on toimitettu, ja silti voi olla epäselvää saako tabletti päivityksiä vai ei.
Lähde: Honor

