
HMD esitteli MWC-messuilla maaliskuussa useita uusia tuotteita.
Viime päivinä hämmennystä on herättänyt suomalaisen HMD Globalin yllättävä päätös vetää kaikki tuotteet pois myynnistä omasta verkkokaupastaan. Muutoksen taustalla on spekuloitu niin EU:n uutta sääntelyä, strategiamuutosta kuin talousvaikeuksiakin. Nyt HMD on antanut virallisen lausunnon ja se tuo uutta näkökulmaa tapahtumiin.
Yhtiön mukaan kyse ei ole kriisistä, vaan suunnitellusta muutoksesta. HMD kertoo siirtyvänsä uuteen verkkokauppamalliin Euroopassa. Uusi ostokokemus on määrä julkaista kesän aikana.
”HMD uudistaa parhaillaan kuluttajamyyntitoimintojaan Euroopassa, sillä aiomme lanseerata uuden ostoskokemuksen tänä kesänä”, kerrotaan lausunnossa.
Siirtymävaiheen aikana yhtiön tuotteita myydään ainoastaan jälleenmyyjien kautta, ja kaikki aiemmat tilaukset, takuupalvelut ja asiakastuki toimivat normaalisti.
HMD painottaa, että muutokset tehdään aikana, jolloin ”HMD on vahvassa asemassa ja hyvässä vauhdissa”. Vuonna 2024 HMD:n mukaan saavutettiin kaksinumeroista kasvua peruspuhelinten volyymeissa. Yhtiö nostaa esiin myös Afrikassa toteutetut mikrorahoitusyhteistyöt, joiden ansiosta yli 2,5 miljoonaa asiakasta on saanut käyttöönsä älylaitteita.
Lisäksi HMD korostaa, että viimeaikaiset tuotelanseeraukset, kuten HMD Fusion X1 yhteistyössä lasten älykelloihin keskittyvän Xploran kanssa ovat osa laajempaa strategiaa, joka keskittyy turvallisiin laitteisiin, perheystävällisiin ominaisuuksiin ja rahoitusratkaisuihin.
Vuodelle 2025 yhtiö lupailee rohkeita uusia lanseerauksia ja kumppanuuksia. Tavoitteena on rakentaa teknologiaa, joka ei ole vain älykästä vaan myös inhimillistä.
Vaikka HMD:n virallinen lausunto tuo kaivattua selkeyttä tilanteeseen, osa kysymyksistä jää yhä avoimeksi. Yhtiö ei kommentoi tarkemmin, miksi muutos tehtiin juuri nyt tai miksi se toteutettiin ilman ennakkoilmoitusta käyttäjille. Myös se, kuinka kauan uusi verkkokauppa antaa odottaa itseään, jää vielä nähtäväksi.
Samalla on huomionarvoista, että yhtiön globaali markkinointijohtaja Lars Silberbauer jätti HMD:n hiljattain. Useat johdossa tapahtuneet muutokset ja verkkokaupan äkillinen sulkeminen herättävät edelleen kysymyksiä siitä, millaisia sisäisiä uudelleenjärjestelyjä HMD:llä on meneillään.
Alapuolella on vielä HMD:n virallinen lausunto kokonaisuudessaan:
”HMD uudistaa parhaillaan suoria kuluttajamyyntitoimintojaan Euroopassa, sillä aiomme lanseerata tänä kesänä täysin uudenlaisen ostokokemuksen. Tällä välin koko tuotevalikoimamme on yhä saatavilla luotettavien jälleenmyyjien kautta, ja asiakastuki, palautukset sekä takuut toimivat normaalisti.
Muutokset tehdään HMD:n ollessa vahvassa asemassa ja vauhdissa. Vuonna 2024 saavutimme kaksinumeroista kasvua peruspuhelinmyynnissä. Laajensimme toimintaamme mikrorahoituskumppanuuksien, kuten M-KOPAn, avulla ja toimme älylaitteiden hyödyt yli 2,5 miljoonalle asiakkaalle eri puolilla Afrikkaa. Julkaisimme myös ensimmäiset Human Mobile Devices -älypuhelimemme ja esittelimme äskettäin HMD Fusion X1:n yhteistyössä lasten älykelloihin erikoistuneen Xploran kanssa. Laite kehitettiin tiiviissä yhteistyössä vanhempien ja asiantuntijoiden kanssa perheiden digitaalisen arjen tueksi.
Katseet ovat nyt tiukasti kolmessa kasvusuunnassa: tietoturvallisissa laitteissa, sisäänrakennetuissa mikrorahoitusratkaisuissa sekä perheille turvallisemmissa älypuhelinkokemuksissa. Vuonna 2025 aiomme rakentaa tämän pohjan varaan rohkeilla lanseerauksilla ja uusilla kumppanuuksilla – tuomalla markkinoille teknologiaa, joka ei ole vain älykästä, vaan aidosti inhimillistä.”