MobilePay-sovellukseen tuodaan 6. marraskuuta alkaen uusi ominaisuus, jonka avulla käyttäjät voivat kerätä lahjatoiveensa yhteen paikkaan ja jakaa listan muiden käyttäjien kanssa. Yhtiön mukaan monien suomalaisten kokema lahjastressi poistuu, kun toivomusten täyttäminen muuttuu helpoksi Toivelistan avulla.
MobilePay kysyi noin 500 suomalaiselta kokemuksia lahjojen antamisesta ja saamisesta ja tulokset osoittavat, että asia koetaan hankalaksi. Vastanneista 66 prosenttia koki lahjan keksimisen toiselle vaikeaksi, vain 2 prosenttia koki sen todella helpoksi.
Kyselyyn vastanneista 68 prosenttia vastasi saavansa vähintään kerran vuodessa lahjan, jota ei halua ja 40 prosenttia on vaihtanut, palauttanut tai jopa heittänyt pois saamansa lahjan 1–4 kertaa vuoden aikana. Samalla kyselyyn vastanneista 62 prosenttia kokee, että lahjatoivomusten kertominen on vaikeaa.
Tilanteeseen on luvassa helpotusta, kun MobilePayn käyttäjät saavat käyttöönsä maksuttoman Toivelista-ominaisuuden. Toivelistan käyttö on helppoa, sillä käyttäjä luo listan MobilePay-sovellukseen ja jakaa sen toiselle käyttäjälle minkä tahansa viestisovelluksen välityksellä.
“Toivomme, että käyttäjämme saisivat vain toivomiaan lahjoja ja jos lahjojen hutiostokset samalla vähenevät, autamme siinä enemmän kuin mielellämme. Toivelista on ensimmäinen ominaisuus MobilePayssa, joka ei suoraan liity maksamiseen, mutta se istuu täydellisesti pohjoismaiseen mobiililompakkoon”, Perttu Kröger, Vipps MobilePayn Suomen maajohtaja sanoo.
Toivelista-ominaisuus löytyy jatkossa sovelluksesta kohdasta Minä. Käyttäjä voi luoda sovellukseen yhden tai useamman Toivelistan. Valmis lista jaetaan ystäville ja perheelle. Lista aukeaa vastaanottajan MobilePay-sovelluksessa Suomessa ja Tanskassa, tai Vipps-sovelluksessa, jos käyttäjä on ruotsalainen tai norjalainen. Vastaanottaja valitsee listalta lahjan ja merkitsee sen varatuksi, jottei toivoja saisi montaa samaa lahjaa.
Lähde: MobilePayn tiedote