NokiaYleinen

Nokia vetäytyy kuluttajamarkkinoilta? Aluksi katosi älypuhelimet, mutta nyt myös televisiot, tietokoneet ja äänituotteet

Suomalainen Nokia on lisensoinut viime vuosina brändiään useille yrityksille käytettäväksi erilaisissa kuluttajatuotteissa, kuten puhelimissa, televisioissa ja äänilaitteissa. Nyt tilanne näyttää muuttuvan, ja Nokia on ajamassa brändilisensointiaan alas.

Aluksi muun muassa HMD Global on vähentänyt Nokia-tuotteiden merkitystä mallistossaan tuoden oman HMD-brändin markkinoille. Nokia on nähty enää muutamissa peruspuhelimissa, mutta älypuhelimia myydään enää vain HMD-brändin alaisuudessa. HMD on tuonut vuosien varrella markkinoille myös Nokia-brändiä kantavia kuulokkeita, tabletteja sekä lisälaitteita.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Muutoksia HMD Globalin ja Nokian väliseen sopimukseen on tehty viimeisen vuoden aikana, ja nyt Nokia on vähentämässä lisensointitoimintaa muidenkin yrityksien kanssa.

Itävaltalainen Streamview on lisensoinut Nokia-brändiä käytettäväksi älytelevisioissa ja muissa saman kategorian tuotteissa. Nokia-televisiot ovat kadonneet Streamviewin omalta tuotesivustolta, mutta sivulla on enää maininta yhtiön lisensoivan Thomson-brändiä televisioihin. Nokia-älytelevisioita myydään enää valittujen jälleenmyyjien kautta Suomessa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Samaan aikaan kiinalainen yritys RichGo on poistanut kaikki Nokia-brändiä kantavat tuotteet etusivultaan. RichGo on valmistanut Nokia-brändin alaisuudessa kuulokkeita, varavirtalähteitä sekä latureita, joista osaa myös HMD Global on myynyt omien kanaviensa kautta.

Intiassa Nokia-älytelevisioita on valmistanut myös verkkokauppajätti Flipkart, mutta myös nämä tuotteet ovat vähentyneet, eikä uusia ole julkaistu. Vuodesta 2022 lähtien myös ranskalainen OFF Global on lisensoinut Nokia-brändiä kannettaviin tietokoneisiin. Tietokoneiden piti tulla myyntiin myös Suomessa, mutta näin ei koskaan tapahtunut ainakaan laajassa mittakaavassa. Myöskään OFF Globalin Nokia-tuotteiden sivusto ei ole enää käytettävissä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Nokia on selvästi lopettamassa brändin lisensoinnin kuluttajatuotteisiin. Nokia ei ole kommentoinut muutosta itse julkisesti, mutta yhtiö on selvästi keskittymässä enemmän verkkoliiketoimintaansa uuden brändi-ilmeen myötä.

Lähde: Nokiamob.net 1, 2, Streamview, Off Global, Flipkart, 

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Nokia