
Spotify on avannut jälleen vuoden lopun perinteen, kun Wrapped 2025 on nyt saatavilla kaikille käyttäjille. Kyseessä on palvelun vuosittainen katsaus siihen, millainen ääni- ja sisältövuosi on ollut, ja tänä vuonna kokonaisuus on selvästi aiempaa syvempi ja monipuolisempi.
Wrappedin nykyinen muoto esiteltiin jo vuonna 2015, ja siitä lähtien Spotify on hionut kokemusta käyttäjien palautteen pohjalta. Vuotta 2025 kuvaillaan rohkeammaksi, kerroksellisemmaksi ja visuaalisesti rikkaammaksi kuin koskaan.
Wrapped löytyy tuttuun tapaan Spotify-sovelluksesta, kunhan käyttäjä on kuunnellut vuoden aikana vähintään muutaman kymmenen kappaleen verran musiikkia ja useita eri artisteja. Yksityistilan kuuntelut eivät edelleenkään vaikuta datan muodostumiseen. Kokemus on tarjolla sekä ilmaiskäyttäjille että Premiumilla kuunteleville, ja se löytyy helposti sovelluksen etusivulta tai hakutoiminnolla.
Tämän vuoden Wrapped rakentuu tuttujen suosikkien ympärille, mutta Spotify on laajentanut tarinallisuutta selvästi aiempaa pidemmälle. Käyttäjä näkee esimerkiksi koko vuoden yhteenlasketun kuunteluajan, omat suosikkikappaleensa ja henkilökohtaisen Top Songs 2025 -soittolistan, joka paljastaa myös sen, montako kertaa kukin kappale on soinut.
Mukana ovat lisäksi tutut katsaukset suosikkiartisteihin, genreihin, podcasteihin ja äänikirjoihin. Osa käyttäjistä saa suoraan kokemukseen upotetun videotervehdyksen joltakin omalta huippuartistiltaan.
Uudistuksissa korostuvat tänä vuonna erityisesti pelillisyys ja henkilökohtaiset oivallukset. Wrapped kertoo esimerkiksi, miten oman musiikkimaun ”ikä” vertautuu samanikäisten kuuntelijoiden suosikkeihin. Käyttäjä pääsee myös arvaamaan omaa vuoden ykköskappalettaan lyhyessä visassa, ja lisäksi kokemukseen on tuotu ensimmäistä kertaa erillinen albumikooste, joka nostaa esiin levyt, joiden pariin kuulija on palannut useita kertoja.
Spotify visualisoi tänä vuonna myös sen, miten omat suosikkiartistit ovat kilpailleet kuuntelutilastojen kärkipaikoista pitkin vuotta. Käyttäjä näkee, miten sijoitukset ovat muuttuneet kuukausien aikana ja pääseekö omissa tilastoissaan mukaan jopa artistien fanilistaukseen.
Lisäksi Spotify jakaa kuuntelijat kuuteen erilaiseen ”klubiin” sen perusteella, millainen kuuntelutyyli on ollut, tarkoituksena on tehdä omasta datasta yhteisöllisempi ja helpommin jaettava. Wrappedin lopussa tekoäly koostaa vielä viisi henkilökohtaista nostoa käyttäjän vuoden merkittävimmistä kuuntelupäivistä, muodostaen ikään kuin pienen arkiston vuoden tunnelmista.
Kokonaisuutena Wrapped 2025 on selvästi rakennettu entistä henkilökohtaisemmaksi ja jaettavammaksi. Spotify rohkaisee käyttäjiä käymään läpi oman kuunteluvuotensa ja jakamaan sen muille joko Wrapped-syötteen kautta tai uusien vuorovaikutteisten ominaisuuksien avulla.
Lähde: Spotify

