Puhelinliittymän hinta kuriin – milloin kilpailutus kannattaa?
Monet suomalaiset maksavat puhelinliittymästään enemmän kuin olisi tarvis. Yleisiä syitä ovat winback-tarjousten hyödyntämättä jättäminen, omiin käyttötarpeisiin nähden liian nopea nettiyhteys tai yksinkertaisesti se, että liittymän hintaa ei ole kilpailutettu vuosikausiin. Lue alta tärpit puhelinliittymän kilpailuttamiseen.
Mikä on selkein ajankohta liittymän kilpailutukseen?
Operaattorien parhaat liittymätarjoukset ovat varsin usein 12 kuukauden määräaikaisia sopimuksia. Määräaikaisen sopimuksen päättyminen on luonnollisin ajankohta vertailla puhelinliittymät ja voimassa olevat kampanjatarjoukset.
Sama pätee tilanteisiin, joissa toistaiseksi voimassa olevaa liittymäsopimusta ei ole kilpailutettu yli vuoteen. Tällöin liittymän kuukausihinnassa on hyvin todennäköisesti nipistettävää.
Liian nopeasta nettiyhteydestä ei kannata maksaa
Puhelimen nettiyhteyden maksiminopeus on yksi olennaisimmista puhelinliittymän hintaan vaikuttavista tekijöistä. Monilta suomalaisilta saattaa kuitenkin löytyä puhelinliittymästään liiankin nopea nettiyhteys omiin käyttötarpeisiin nähden.
Netin niin sanottuun peruskäyttöön – eli verkkosivujen ja sosiaalisen median selailuun, satunnaiseen videoiden katseluun ja pankkiasioiden hoitoon – riittää vallan mainiosti hieman hitaampi 4G-liittymäkin.
Pääsääntöisesti operaattorien tarjoamat nopeusvaihtoehdot uusmyynnissä oleville 4G-liittymille lähtevät noin 10 Mbit/s -tasolta ylöspäin. Tällainenkin maksiminopeus on yleensä täysin riittävä edellä mainittuihin käyttötarkoituksiin. Käytännössä kaikki uudet puhelinmallit ovat jo 5G-puhelimia, mutta 4G-liittymä toimii mainiosti myös 5G-puhelimessa.
Jos kuitenkin käytät puhelimen nettiä paljon ja jaat jatkuvasti yhteyttä useille laitteille tai käyttäjille, nopeampi 5G-liittymä voi olla perusteltu valinta. Riittävä netin nopeus voi taata sujuvamman kokemuksen esimerkiksi pelaamiseen, videopalavereihin tai livestriimaukseen ilman häiritseviä viiveitä. 5G-liittymille luvatut maksiminopeudet lähtevät yleensä noin 200–300 Mbit/s -tasolta ylöspäin.
Matalampi hinta winback-tarjouksen avulla
Ei ole mikään valtionsalaisuus, että puhelinliittymien hinnat voivat vaihdella asiakkaasta ja ajankohdasta riippuen. Verkossa mainittua hintaa parempi tarjous voi löytyä operaattorin kivijalkaliikkeestä tai erityisesti niin sanotun winback-tarjouksen kautta.
Winback-tarjouksen saaminen vaatii numeronsiirron aloittamista toiselle operaattorille. Tässä vaiheessa vanha operaattori lähestyy yleensä sinua winback-tarjouksella joko tekstiviestitse tai puhelinsoitolla pitääkseen sinut asiakkaana. Tarjouksen saamiseksi kannattaa käydä operaattorin verkkopalvelussa varmistamassa, että markkinointiyhteydenotot on sallittu.
Winback-tarjouksella saatava säästö voi olla yllättävänkin suuri, jos puhelinliittymän hintaa ei ole kilpailutettu vuosiin. Tarjoukseen voi operaattorista riippuen sisältyä myös muita etuja – esimerkiksi lahjakortti operaattorin verkkokauppaan tai yhteistyökumppanina toimivaan ruokakauppaketjuun. Joihinkin liittymiin voi olla tarjolla myös keskittämisetuja, jos samaan talouteen tilataan useampi kuin yksi liittymä samalta operaattorilta.
Aivan kaikkiin liittymiin tai kaikkina ajankohtina winback-tarjouksia ei välttämättä ole saatavilla. Tarjousten lukumäärä voi myös vaihdella. Usein saat toisen, hieman paremman winback-tarjouksen, jos et hyväksy ensimmäistä. Aina toista tarjousta ei kuitenkaan tule.
Vertaile myös mahdollisten lisäpalveluiden hinnat
Puhelinlaskuun voi kertyä pieniä lisäkuluja palveluista, joille ei välttämättä ole enää käyttöä. Jos liittymäsopimus on ollut pitkään voimassa ilman tarkistusta, mahdolliset veloitukset lisäpalveluista kannattaa käydä tarkistamassa operaattorin verkkopalvelun kautta. Esimerkiksi vastaajapalvelu on voinut jäädä käyttöön, vaikka et olisi saanut sinne viestejä vuosikausiin.
Jotkut operaattorit veloittavat myös sähköiseen tunnistautumiseen käytettävästä mobiilivarmenteesta muutaman euron kuukaudessa. Tämäkin pieni menoerä kannattaa huomioida operaattorien välisessä liittymävertailussa, jos suosit tunnistautumisessa mobiilivarmennetta verkkopankkitunnusten sijaan.
Myös paperilaskusta perittävä lisämaksu on turha menoerä, jonka voi välttää siirtymällä e-laskuun. E-lasku saapuu suoraan verkkopankkiin, jossa sen voi hyväksyä helposti muutamalla klikkauksella.
Säännöllinen puhelinliittymän kilpailutus ja turhien lisäkulujen karsiminen pitää huolen siitä, että maksat liittymästäsi vain sen verran kuin on pakko.