CounterpointHonorSamsungYleinen

Samsungin monopoli murtui Euroopassa – Honor nousi rinnalle +377% kasvulla

Honor Magic V3

Taittuvanäyttöiset älypuhelimet ovat yhä pienen, mutta nopeasti kasvavan yleisön herkkua Euroopan älypuhelinmarkkinoilla. Erityisesti fold-tyyppisten mallien myynti on nousussa, ja kilpailu käy kuumana Samsungin ja Honorin välillä.

Vuosi 2024 oli taittuvanäyttöisille laitteille käänteentekevä, sillä myynti kasvoi 37 prosenttia vuodentakaisesta ja fold-tyyppisten mallien myynti jopa 60 prosenttia. Markkinaosuus koko älypuhelinmyynnistä on kuitenkin edelleen alle kaksi prosenttia, sillä monet kuluttajat epäröivät yhä hintojen, kestävyyden ja käyttötarpeiden vuoksi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Samsung hallitsi Euroopan fold-tyyppisten taittuvanäyttöisten markkinoita lähes yksinvaltiaana vielä pari vuotta sitten, mutta tilanne muuttui nopeasti. Honor nousi haastajaksi Magic Vs -mallillaan, ja myös Google, OnePlus ja Tecno toivat markkinoille omat laitteensa.

Vuonna 2024 Honorin Magic V2 ja Magic V3 nostivat yhtiön Euroopan nopeimmin kasvavaksi fold-tyyppisten mallien valmistajaksi, sillä myynti kasvoi hurjat 377 prosenttia ja markkinaosuus kolminkertaistui 34 prosenttiin. Magic V3 oli aikansa ohuin ja kestävin taittuvanäyttöinen, ja se erottui myös akku- ja kameratekniikallaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Samsung puolestaan vaikutti jäävän jälkeen kehityksessä, mutta käänsi kelkan heinäkuussa 2025 julkaistulla Galaxy Z Fold 7 -mallilla. Laitteen 4,2 millimetrin paksuus avattuna ja 215 gramman paino tekevät siitä Samsungin ohuimman ja kevyimmän taittuvanäyttöisen. Myös kamera ja Galaxy AI -ominaisuudet ovat saaneet merkittäviä päivityksiä.

Honor ei kuitenkaan jäänyt seuraamaan sivusta. Heinäkuussa Kiinassa julkaistu Magic V5 saapuu Suomeen 27. elokuuta, ja se vie jälleen ohuimman kirjatyyppisen tittelin 4,1 millimetrin paksuudellaan. Magic V5 tarjoaa lisäksi massiivisen 5 820 milliampeeritunnin akun, IP59-suojauksen sekä uuden Super Steel Hinge -saranan, jonka luvataan olevan kestävin tähän mennessä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kilpailu kiristyy entisestään vuonna 2026, jolloin Applen odotetaan astuvan mukaan taittuvanäyttöisten puhelinten markkinoille. Ensimmäisen fold-tyyppisen mallin odotetaan tulevan myyntiin ensin yhtiön tärkeimmillä markkinoilla, kuten Pohjois-Amerikassa, Kiinassa, Japanissa ja Länsi-Euroopassa, minkä jälkeen laajennus jatkuisi 2027–2028.

Vaikka massamarkkinoiden valloitus ei tapahdu heti, taittuvanäyttöiset laitteet ovat vakiinnuttamassa asemaansa premium-segmentissä. Ennusteiden mukaan vuoteen 2028 mennessä fold-tyyppisten mallien vuosimyynti Euroopassa voi nousta lähes neljään miljoonaan, mikä vastaisi yli kahta prosenttia koko älypuhelinmyynnistä ja lähes kymmentä prosenttia premium-luokan myynnistä.

Lähde: Counterpoint

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Counterpoint