
Applen viime vuoden iPhone 16 -puhelin.
Apple ei näytä noudattavan EU:n uuden radiolaitedirektiivin vaatimuksia verkkokaupassaan. Traficomin mukaan lainsäädäntö edellyttää, että tiettyjen radiolaitteiden lataustietojen tulee näkyä verkkokaupassa selkeästi hintamerkinnän yhteydessä, mutta Applen verkkosivustolla tällaiset merkinnät eivät ole löydettävissä.
Traficomin lakimiehen mukaan, jos tieto ei ole helposti löydettävissä, se ei todennäköisesti täytä lain vaatimuksia. Yksittäisesti juuri Applen tapausta ei Traficomin edustaja voinut kommentoida. Monet muut valmistajat ovat lisänneet vaaditut merkinnät verkkokauppoihinsa, mutta Applen verkkokauppa on edelleen yksi harvoista, josta tiedot puuttuvat.

Laturin ja pikalatauksen tietoja ei ilmoiteta Applen verkkokaupassa hintatietojen yhteydessä.
Euroopan unionin uusi radiolaitedirektiivi tuli voimaan 28. joulukuuta 2024, ja sen tavoitteena on yhtenäistää esimerkiksi älypuhelimien lataustekniikoita. Jatkossa kaikissa laitteissa on oltava USB-C-liitin sekä tuki PD-pikalataukselle. Puhelimien ohella mukaan kuuluvat muun muassa tabletit, kamerat, pelikonsolit ja kuulokkeet.
Yksi direktiivin kohdista on, että laitteiden pakkauksessa ja etämyynnissä on kerrottava uusilla merkinnöillä pikalatauksesta sekä mahdollisesti mukana tulevasta latauslaitteesta. Tämä tarkoittaa, että laitevalmistajien on ilmoitettava nämä tiedot verkkosivuillansa, jos siellä ilmoitetaan hinta tai laitteita myydään valmistajian virallisissa verkkokaupoissa.
SuomiMobiilin tarkistettua asian, muun muassa Apple ei ilmoita vaadittuja tietoja omassa verkkokaupassaan hintatietojen yhteydessä. Tarkkoja PD-pikalatauksen tietoja Apple ei myöskään ilmoita puhelimiensa tuotesivuilla tai teknisissä tiedoissa.
Mitä seuraamuksia Applelle voi tulla?
Traficomin mukaan sen tehtävänä on valvoa lain noudattamista, ja jos merkinnöt ovat puutteellisia, virasto voi vaatia yritystä korjaamaan vaatimustenvastaisuuden kohtuullisessa ajassa. Mikäli näin ei tapahdu, Traficom voi ryhtyä toimenpiteisiin tuotteen markkinoille saattamisen rajoittamiseksi tai kieltämiseksi.
Valvontaa suoritetaan Traficomin mukaan riskiperusteisesti, esimerkiksi kohdennettujen kampanjoiden avulla, mutta myös kuluttajien ja toimijoiden ilmoituksiin reagoiden.
”Mikäli toimija ei korjaa puutteita asetetussa kohtuullisessa määräajassa, Traficom voi ryhtyä kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin radiolaitteen markkinoille saattamisen tai markkinoilla saataville asettamisen rajoittamiseksi tai kieltämiseksi”, kommentoi Traficomin lakimies.
Traficomin vastaus viittaa siihen, että Apple saattaa joutua päivittämään verkkokauppansa vastaamaan direktiivin vaatimuksia. Toistaiseksi ei ole tiedossa, onko virasto jo ryhtynyt virallisiin toimenpiteisiin Applen suhteen.
Kuluttajien ja alan toimijoiden on mahdollista ilmoittaa havainnoistaan Traficomille, joka voi tarvittaessa puuttua asiaan markkinavalvonnan keinoin.