Singles’ DayYleinen

Singles’ Dayn aikana hinnat laskivat vain 0,31 prosenttia

Hintaoppaan Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett

Singles’ Dayta vietettiin maanantaina 11. marraskuuta. Tänä vuonna suomalaisten ostokiinnostus Singles’ Day -alennuspäivänä kasvoi Hintaoppaan datan mukaan jopa 63 prosenttia viime vuodesta.

”Päivän suosio saattaa selittyä esimerkiksi sillä, että tuoreen kuluttajatutkimuksemme mukaan 57 prosenttia suomalaisista on joutunut siirtämään hankintojaan taloudellisista syistä. Tämä on omiaan lisäämään kiinnostusta alennusmyyntipäiviä kohtaan. Alennusten määrä ja todellinen alennusprosentti jäivät maanantaina maltillisiksi. Hinta laski 22 prosentilla tuotteista ja hintaindeksi oli keskimäärin vain noin 0,31 prosenttia alempi normaaliin ostospäivään verrattuna”, kertoo Hintaoppaan Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tämän vuoden alennuksiltaan astetta rauhallisempaan Singles’ Dayhin on voinut vaikuttaa muun muassa viime vuonna voimaan astunut 30 päivän alimman hinnan ilmoittamiseen velvoittava laki. Laki pyrkii suitsimaan keinotekoisia alennuksia edellyttämällä kauppoja ilmoittamaan alennuksen yhteydessä alimman hinnan, jolla tavaraa on myyty alennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.

“Mikäli kaupat haluavat näyttävät alennusprosentit Black Fridayna, samat tuotteet eivät voi olla alennuksessa 30 päivän sisällä. Alennusten määrä saattoi tästä syystä jäädä maanantaina vähäiseksi. Singles’ Dayna oli kuitenkin löydettävissä aidosti hyviä alennuksia myös tänä vuonna. Niillä tuotteilla, joiden hinta laski vähintään 10 prosenttia, keskimääräinen alennusprosentti oli 20 prosenttia”, Matinvesi-Bassett korostaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Marraskuun alennuspäivien putki jatkuu 25. marraskuuta alkavalla Black Weekillä, joka huipentuu Black Friday -perjantaihin 29. marraskuuta sekä sitä seuraavan viikon Cyber Mondayhin.

”Black Fridayn keskimääräinen alennusprosentti saavutti huippunsa vuonna 2021, jolloin se oli 5,08 prosenttia. Viime vuonna vastaava luku oli 4,22 prosenttia. Niin kaupat kuin kuluttajat suhtautuvat kuitenkin vuoden suurimpaan alennusjuhlaan edelleen odottavaisin mielin. Noin 40 prosenttia suomalaisista aikoo suunnata alennusmyynneille Black Fridayn aikaan”, Matinvesi-Bassett kertoo.

Lähde: Hintaoppaan tiedote

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Singles’ Day