XiaomiYleinen

Xiaomi hylkää Leican

Xiaomin ja Leican logot

Xiaomi aikoo luopua Leica-brändäyksestä tulevissa lippulaivamalleissaan ja siirtyä täysin yhtiön itse kehittämiin kuvausratkaisuihin. Päätös koskee kaikkia tulevia SM8850-piirisarjan laitteita, mukaan lukien odotetut Xiaomi 16, 16 Pro, 16 Ultra ja 16 Ultra Max -mallit sekä Redmi K90 Pro ja Poco F8 Ultra.

Strategiamuutos merkitsee selkeää luottamuksenosoitusta Xiaomin omaan tutkimus- ja tuotekehitykseen. Samalla yhtiö pyrkii leikkaamaan valmistuskustannuksia. Leica-yhteistyö on raporttien mukaan lisännyt laitteen hintaan 3-5 dollaria lisenssimaksuina, minkä lisäksi mukaan on tullut erillisiä hyväksymiskuluja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Xiaomin päätös on erityisen merkittävä Redmi ja Poco -alabrändeille, jotka kilpailevat kovasti hinnoitelluilla markkinoilla. Ilman Leica-lisenssimaksuja säästetty raha on tarkoitus ohjata suoraan laitteistoparannuksiin. Tuleviin puhelimiin odotetaan entistä parempia kamerasensoreita, kehittyneempää laskennallista valokuvausta, suurempia akkuja ja uudistettuja näyttöjä.

Tunnettu vuotaja Digital Chat Station kuvaa erityisesti Redmi-mallien kamerapäivitystä ”eepoksen tasoiseksi”, viitaten siihen, että kuvausominaisuudet nousevat uudelle tasolle ilman Leica-brändin tukea.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Xiaomin liike ei ole poikkeus, vaan osa laajempaa trendiä älypuhelinmarkkinoilla. Huawei on jo siirtynyt käyttämään omaa XMAGE-kuvausjärjestelmäänsä Leican kanssa päättyneen yhteistyön jälkeen. Vivo jatkaa yhä yhteistyötä Zeissin kanssa, Oppo luottaa Hasselbladiin ja Honor tekee töitä ranskalaisen Harcourtin kanssa. Xiaomi valitsee nyt täysin oman polkunsa.

Lähde: Weibo (kiinaksi) 

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Xiaomi