Lenovo osti kymmenen vuotta sitten Motorolan puhelinliiketoiminnan, ja kiinalaisvalmistajan alaisuudessa Motorola on etsinyt omaa suuntaansa. Viime vuosina Motorola on kuitenkin onnistunut kasvamaan, joka käy ilmi tutkimusyhtiö Canalysin julkaisemasta raportista.
Canalys kertoo Motorolan olevan tällä hetkellä maailman 7. suurin älypuhelinvalmistaja, ja vuosi 2024 tulee olemaan brändin tähän mennessä paras Lenovon alaisuudessa. Viime vuosina Motorola on onnistunut kasvattamaan toimitusmääriä sekä markkinaosuuksia monilla markkinoilla.
Tutkimuksen mukaan Motorola saavutti vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä 5 prosentin osuuden globaaleista markkinoista. Lisäksi jos Kiinan markkinat jätetään huomioimatta, Motorola on viidenneksi suurin Android-valmistaja halliten 6,3 prosentin volyymiosuutta älypuhelinmarkkinoista.
Motorolan historia ei ole ollut Lenovon alaisuudessa aina mikään paras, vaan tulosta on syntynyt vasta, kun Lenovo päätti keskittyä puhelinmarkkinassa vain Motorola-brändiin. Viime aikoina Lenovo on myös hankkinut Japanissa Arrows- ja Rakuraku-brändit, mutta niitä ei myydä globaalisti.
Vuoden kolmannella neljänneksellä Lenovon ja Motorolan puhelintoimitukset kasvoivat Intiassa 150 prosentilla, Japanissa 534 prosentilla, Yhdysvalloissa 20 prosentilla ja Espanjassa 118 prosentilla.
Motorolan myydyimmät tuotteet löytyvät kuitenkin edullisista puhelimista, vaikka yhtiö on panostanut myös huipputason tuotteisiin viime vuosina. Suosituin tuotemallisto on Moto G, jonka varassa on 77 prosenttia kaikista myydyistä puhelimista. Toiseksi suosituimpia ovat Edge-puhelimet, joiden osuus myynnistä on 10 prosenttia.
Lisäksi erittäin edullisien Moto E -puhelimien osuus on 7 prosenttia ja taittuvanäyttöisten Razr-puhelimien osuus on 3 prosenttia. Arrows-tuotemallisto vastaa myös 3 prosenttia, mutta niitä myydään vain Japanissa.
Motorola on viime aikoina vahvistanut asemaansa monilla markkinoilla, ja nyt yhtiö on kertonut panostavansa myös vahvemmin Eurooppaan. Lisäksi Motorola on kertonut useista globaaleista yhteistyötöistä, joiden joukossa ovat muun muassa Formula 1, Euroliiga sekä FIFA.
Lähde: LinkedIn