Älypuhelimien kysyntä kasvoi Pohjoismaissa – Motorolalla, HMD Globalilla ja Xiaomilla menee lujaa
Counterpoint kertoi tänään omat tietonsa Euroopan älypuhelinmarkkinoiden kehityksestä kuluvan vuoden kolmannella neljänneksellä, mutta nyt myös tutkimusyhtiö Canalys on kertonut tarkempia tietoja erityisesti Pohjoismaiden markkinoista.
Canalysin tutkimusanalyytikko on jakanut LinkedInissa tietoja viidestä suurimmasta älypuhelinvalmistajasta Pohjoismaissa. Tilastoissa on vain siis Islannin, Norjan, Ruotsin, Suomen ja Tanskan älypuhelintoimitukset. Pohjoismaissa toimituksien kerrotaan kasvaneen kolmannella neljänneksellä 4,8 prosentilla verrattuna vuotta aikaisempaan. Kysynnän kerrotaan olevan suhteellisen vahvaa, vaikka lyhyen ja keskipitkän aikavälin näkymiin liittyy epävarmuustekijöitä.
Pohjoismaissa Apple ja Samsung jatkavat johtoasemassa. Apple on suurimpana valmistajana 34 prosentin markkinaosuudella ja Samsung on toisella sijalla samaisella 34 prosentin markkinaosuudella. Applen toimitukset laskivat kuitenkin 13 prosentilla ja vastaavasti Samsungin kasvoivat 5 prosentilla.
Kolmannelle sijalle on noussut Motorola, jonka markkinaosuus on 9 prosenttia. Motorolan neljännes oli vahva, sillä kasvua yhtiö koki 43 prosentin verran verrattuna vuotta aikaisempaan. Neljännellä sijalla on suomalainen HMD Global, jonka markkinaosuus on 8 prosenttia. Myös HMD Global onnistui kasvattamaan toimituksia 24 prosentilla. Viidenneksi suurimmaksi valmistajaksi nousi Xiaomi 6 prosentin markkinaosuudella. Xiaomi kasvatti toimituksia 124 prosentilla.
Aikaisemmin julkaistun Counterpointin raportin mukaan Euroopan tasolla suurimmat valmistajat ovat Samsung, Xiaomi, Apple, Realme sekä Oppo. Pohjoismaissa tilanne on hieman erilainen HMD Globalin ja Motorolan vahvan suosion ansiosta, eikä Oppo, OnePlus tai Realme pääse suurimpien valmistajien joukkoon.
Kiinalaisvalmistajat ovat hakeneet kasvua erityisesti Venäjän markkinoilta. Samsung, Apple ja monet muut länsimaiseen ajatustapaan panostavat valmistajat ovat vetäytyneet Venäjältä Ukrainan sodan seurauksena, joka on antanut monille kiinalaisvalmistajille enemmän tilaa.
Lähde: LinkedIn