Applen täyslangattomien kuulokkeiden myynti romahti – Xiaomi ja Samsung kasvussa
Tutkimusyhtiö Counterpoint on kertonut tällä kertaa tietojaan täyslangattomien kuulokkeiden markkinaosuuksista globaalilla tasolla vuoden toisen neljänneksen ajalta. Erityisen mielenkiintoisen uusista tiedoista tekee se, että Counterpointin mukaan Applen osuus kaikista toimitetuista täyslangattomista kuulokkeista romahti selvästi.
Tutkimuksen mukaan täyslangattomien kuulokkeiden toimitukset kasvoivat huhti-kesäkuussa selvästi, sillä kasvua koettiin vuositasolla 27 prosentin verran. Vaikka kuulokkeiden toimitukset kasvoivat vuoden toisella neljänneksellä, niin valmistajien suuruusjärjestyksessä ei nähty suuriakaan muutoksia.
Apple menetti suuren osan markkinaosuudestaan, mutta sille on myös järkevä selitys. Apple ei ole julkaissut hetkeen uusia AirPods-kuulokkeita. Applen odotetaan myöhemmin tänä vuonna julkaisevan AirPods 3 -kuulokkeet, joiden odotetaan kasvattavan Applen asemaa edelleen. Apple sijoittui vuoden toisella neljänneksellä silti selvästi suurimmaksi täyslangattomien kuulokkeiden valmistajaksi.
Samsungin kerrotaan ottaneen täyslangattomien kuulokkeilla markkinoilla itselleen ison osan premium-kategoriasta, kun taas kiinalainen Xiaomi erottui joukosta alle 100 dollarin kuulokkeiden kategoriassa. Applen jälkeen markkinoiden suurempia valmistajia olivat Xiaomi, Samsung ja JBL. Counterpoint nostaa esille intialaisen boAt-brändin, jonka markkinaosuus kasvoi kovaa tahtia Intian markkinoiden elpymisen edistyessä. boAt oli maailman yhdeksänneksi suurin kuulokevalmistaja sekä ohitti Huawein.
Lähde: Counterpoint