Tutkimusyhtiö Counterpoint on kertonut tietonsa Kiinan älypuhelinmarkkinoiden kehityksestä viime vuoden loka-marraskuussa. Erityisesti Apple oli yksi suurimmista onnistujista, sillä yritys pääsi iPhone-puhelimiensa vahvan myynnin siivittämänä kärkipaikalle Kiinassa.
Loka-joulukuun 2021 aikana Kiinan älypuhelinmarkkina laski hieman ja vain muutamat valmistajat pystyivät kasvattamaan markkinaosuuttaan. Apple nappasi itselleen korkean 23 prosentin markkinaosuuden, joka tarkoittaa 32 prosentin kasvua vuositasolla ja 79 prosentin kasvua vuosineljänneksen tasolla. Apple on viimeksi ollut Kiinan älypuhelinmarkkinoiden kärkipaikalla vuoden 2015 viimeisellä neljänneksellä.
Kiinan markkinoilla toisen sijan saavutti Vivo, jonka markkinaosuus oli 19 prosenttia. Vivon markkinaosuus laski vuositasolla -6 prosenttia ja vuosineljänneksen tasolla jopa -21 prosenttia. Kolmannella sijalla oli Oppo (sisältäen OnePlussan), joka saavutti 17 prosentin markkinaosuuden. Myös Oppon myynti laski -6 prosenttia vuositasolla ja neljänneksen aikana -18 prosenttia.
Neljännen sijan itselleen sai Huaweista irtautunut Honor, jonka markkinaosuus nousi 15 prosenttiin. Counterpointin mukaan Honorin markkinaosuus Kiinassa kasvoi vuositasolla 50 prosenttia, mutta laski neljännestasolla -4 prosenttia. Kiinan markkinoilla seuraavat sijat menivät Xiaomille (13%), Huaweille (7%) ja Realmelle (3%).
Kiinan älypuhelinmarkkina laski -9 prosentin verran loka-joulukuussa verrattuna vuotta aikaisempaan. Counterpointin mukaan globaali piiripula on saattanut vaikuttaa Kiinan markkinoiden kehitykseen. Koko vuoden 2021 markkinajohtajan paikka meni kuitenkin Vivolle, kun taasen Apple oli kolmanneksi suurin valmistaja. Honor oli sijalla viisi.
Lähde: Counterpoint