Euroopan älypuhelinmarkkinoilla tapahtuu: Xiaomi, OnePlus, Realme ja Oppo vahvassa nosteessa, Huawei koki valtavan romahduksen
Tutkimusyhtiö Counterpoint on julkaissut tietonsa Euroopan älypuhelinmarkkinoiden kehityksestä vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen aikana, eli tammi-maaliskuussa. Euroopan älypuhelinmarkkinan kerrotaan olevan palautumassa ennalleen vaikean viime vuoden jälkeen. Vuositasolla älypuhelimien kysyntä nousi 6 prosenttia Euroopassa ja erityisesti kiinalaisvalmistajat ovat pystyneet kasvattamaan markkinaosuuksiaan, lukuun ottamatta Huaweita.
Älypuhelinmarkkina ei ole vielä aivan elpynyt vuoden 2019 tasolle, sillä koronaviruspandemia on edelleen läsnä. Samsung on edelleen markkinajohtaja vuoden 2021 alussa ottaen itselleen 32 prosentin markkinaosuuden. Applella kerrotaan olevan 28 prosentin markkinaosuus Euroopassa ja kolmannelle sijalle nousi Xiaomi 18 prosentin markkinaosuudella. Lisäksi Euroopassa hyvin pärjäsivät Oppo, OnePlus ja Realme, jotka hyödynsivät Huawein vaikeuksia.
Huawein markkinaosuus suli käsiin vuoden aikana, sillä vuoden 2021 alussa yhtiön markkinaosuus Euroopassa oli vain 4 prosenttia, kun vuotta aikaisemmin se oli vielä 15 prosenttia. Huawein markkinaosuudesta katosi 75 prosenttia. Samalla Huawei joutui luopumaan kolmanneksi suurimman älypuhelinvalmistajan tittelistään ja tippui 5. sijalle. Kolmanneksi suurimmaksi valmistajaksi ylsi Xiaomi, jonka markkinaosuus kasvoi 73 prosenttia. Tammi-maaliskuussa Xiaomilla oli 18 prosentin markkinaosuus, kun vuotta aikaisemmin yhtiön markkinaosuus ylsi 11 prosenttiin.
Kaikista suurimman kasvun teki Realme, jonka markkinaosuus kasvoi Euroopassa 183 prosenttia. Realme oli vuoden alussa seitsemänneksi suurin valmistaja 2 prosentin markkinaosuudessa vain hieman OnePlussan jäljessä, joka myös pystyi kasvattamaan markkinaosuutensa 2 prosenttiin. Lisäksi Oppo kasvoi vuoden alussa, sillä yhtiö oli neljänneksi suurin älypuhelinvalmistaja ja markkinaosuus kasvoi 94 prosenttia, joka kokonaisuudessaan tarkoittaa 6 prosentin markkinaosuutta.
”Q1 2021 oli erinomainen esimerkki Euroopan älypuhelinmarkkinoiden kovasta kilpailusta. Tammikuussa Apple oli selkeä johtaja sen kaikkien aikojen menestyneimmän laitelanseerauksen jälkeen. Samsung toipui helmikuussa viimeisimmän Galaxy S21 -lippulaivasarjan ja suositun Galaxy A -sarjan vahvan myynnin takia. Xiaomi saavutti kaikkien aikojen suurimman markkinaosuutensa maaliskuussa Mi 11 -lippulaivojen lanseerauksen ansiosta. Myös OPPO, OnePlus, Realme ja Vivo kasvavat edelleen voimakkaasti.”, kommentoi Counterpointin apulaisjohtaja Jan Stryjak.
Lähde: Counterpoint