Suomalainen HMD Global on vastannut Nokia-puhelimista vuodesta 2016 lähtien ja julkaisi ensimmäisen Android-pohjaisen puhelimensa vuoden 2017 alussa. HMD Global nousi viime vuoden kesäkuusta lähtien kannattavaksi, ja nyt yhtiö on laajentanut toimintaansa Nokia-puhelimien rinnalla myös lisälaitteiden ja palveluiden kategorioissa.
Nokia-puhelimet ovat edelleen HMD Globalin päätuote ja pääsimmekin haastattelemaan puhelimien muotoilusta vastaavaa pääsuunnittelijaa Miika Mahosta. Mahonen vastaa HMD Globalilla eri tuotteiden muotoilustrategiasta ja -prosessista. Lisäksi hän kertoo olevansa mukana tekemässä tutkimusta, tuotestrategiaa sekä itse tuotemuotoilua.
HMD Globalin Nokia-puhelimissa avainasemassa on ollut aina Pohjoismainen muotoilu ja jokaisen puhelimen kohdalla on puhuttu kestävästä suunnittelusta. Miika Mahonen kertoi Nokia-puhelimien suunnittelun kolmen pääpilarin olevan hyvä käytettävyys, laatu ja kestävyys sekä minimalistinen muotoilu. Hänen mukaansa puhelimia ei esimerkiksi koristella millään ylimääräisellä, vaan kaikelle on tarkoituksensa ja paikkansa.
”Pohjoismainen ja suomalainen muotoilu ovat termejä, joilla kuvataan tapaa ja arvoja, joista muotoilua ja suunnittelua lähestytään. Niillä viitataan hyvään käytettävyyteen ja rehelliseen sekä suoraviivaiseen suunnitteluun, missä kaikki on oikeilla paikoillaan. Materiaaleja käytetään tukemaan muotoilua. Asioita ei koristella, vaan visuaalinen kauneus tulee puhtaan sekä yksinkertaisuuden ja funktionalismin kautta. Hyvin suunniteltu ja yksinkertainen tuote on kaunis ja kestää aikaa”, kertoo Miika Mahonen.
Haastattelussa Mahonen avasi myös hieman puhelimien suunnitteluprosessia HMD Globalilla ja kertoi haasteista, joita yleisesti tulee vastaan puhelimien suunnittelussa.
”Suunnitteluprosessi alkaa tuotestrategiasta, jossa on mukana monia tiimejä, esimerkiksi ”Product Planning”. Eli tehdään konsepti ja tarkka tuotekuvaus. Tässä vaiheessa muotoillaan myös ensimmäiset tuotekonseptit. Yleensä konsepteja on alussa monia ja sitten yksi valitaan jatkoon. Valintaan vaikuttavat teknologia, soveltuvuus tuotantoon ja myös se, mikä design on paras. Konsepteja testataan sisäisesti ja joskus kohderyhmien kanssa”, kertoo Mahonen.
Haastavimmaksi osaksi Mahonen kuvaa tuotekehityksen, jossa muotoilu ja tuotekehitys yhdistetään valmiiksi tuotteeksi.
”Yleensä haastavin vaihe on tuotekehitys, missä muotoilu ja muu tuotekehitys yhdistetään valmiiksi tuotteeksi. Miten esimerkiksi koko puhelimen runko ja komponentit saadaan järjestettyä ja pidettyä haluttu koko ja ulkonäkö, miten ja mitä materiaaleja käytetään, ja kehitetäänkö uusia materiaaleja vastaamaan tiettyjä vaatimuksia”, jatkaa Mahonen.
Lisäksi puhelimien suunnittelussa kerrotaan olevan erilaisia haasteita ja eroja riippuen työn alla olevasta tuotteesta. Mahosen mukaan eroja löytyy, jos suunnitellaan 500 euron älypuhelinta tai 20 euron peruspuhelinta. Prosessin kerrotaan itsessään olevan pääosin sama, mutta teknologiat, materiaalit ja tuotantotavat eroavat toisistaan. Mahonen kertoi kaikissa projekteissa olevan omat haasteensa.
Mahonen nosti esille muun muassa Nokia XR20 -puhelimen suunnittelun olleen todella kiinnostava sekä peruspuhelimien osalta erityisesti tuorein Nokia 105 -puhelin oli ollut haastava muotoilun osalta. Uusi Nokia 105 on tyylikäs ja värikäs, ja siinä on normaalista peruspuhelimesta paljonkin poikkeava muotoilu. Mahosen mukaan halvempien peruspuhelimien muotoilu asettaa omat haasteensa.
”Halvemman peruspuhelimen muotoilu asettaa omat haasteensa materiaalien ja tuotantomenetelmien osalta. Tein esimerkiksi satoja testejä muovimateriaaleista, että Nokia 105:n värit saatiin kohdilleen”, toteaa Mahonen.
Kaikista haastavimmaksi projektiksi Miika Mahonen kertoo uusimman Nokia XR20 -puhelimen. Kyseessä on HMD Globalin ensimmäinen kestävärakenteinen älypuhelin, jota on kuvailtu jopa legendaarisen Nokia 3310 -puhelimen seuraajaksi. Nokia XR20 on rakennettu kestävyys ja pitkäikäisyys silmällä pitäen, sillä puhelin on MIL-STD-810H-standardin mukaisesti iskunkestävä sekä IP68-luokituksen mukaisesti vedenkestävä. Puhelimen rakenne on täytynyt suunnitella kestäväksi, jotta se täyttää sille asetetut vaatimukset. Miika Mahonen kertoi haastattelussa olevansa ylpeä lopputuloksesta.
”XR20 on ehdottomasti ollut haastavin ja monimutkaisin projekti. Kaikki tiimimme tekivät todella paljon töitä tuotteen kanssa. Rakenteen ja visuaalisen muotoilun kehitys oli haastavaa. Tein paljon kehitystyötä materiaalien kanssa ja olen ylpeä lopputuloksesta”, iloitsee Mahonen.
Mitä seuraavaksi?
Monet älypuhelimet näyttävät nykyisin enemmän ja vähemmän samanlaisilta, sillä erityisesti kiinalaisvalmistajat tuntuvat ottavan oppia toinen toisiltaan. Kysyimme haastattelussa, kuinka paljon HMD Global seuraa kilpailijoiden puhelimien suunnittelua ja alan tämänhetkisiä trendejä. Mahosen mukaan Nokia-puhelimissa halutaan vaalia tuttua muotoiluidentiteettiä, eikä tarkoituksena ole tuoda kopioita muista puhelimista.
”Trendit ovat tärkeitä ja seuraamme monia eri trendejä, ei vain puhelimia. Seuraamme yleisesti design-trendejä ja esimerkiksi muotitrendejä. Vaikka seuraamme trendejä, tavoitteemme on aina luoda jotain omaa. Emme halua mennä linjalle, jossa tekisimme vain klooneja, joita markkinat ovat jo täynnä. Vaalimme omaa muotoiluidentiteettiämme”, kommentoi Mahonen.
Yksi alan trendeistä on tällä hetkellä näytön suurentaminen ja näytön kehyksien pienentäminen niin, että puhelimet olisivat kokonaan näyttöä. Mahonen ei haastattelussa suoraan paljastanut Nokia-puhelimien tulevaisuudennäkymiä näyttöjen osalta, mutta kertoi kuitenkin kyseessä olevan luonnollinen suuntaus, jota kehitetään myös Nokia-puhelimiin.
”Luonnollinen suuntaus on näyttöalueen kasvaminen, ja tutkimme ja kehitämme ja etsimme uusia näyttöteknologioita tuleviin puhelinmalleihin”, vihjaa Mahonen.
Nokia-puhelimien muotoilun suuntauksesta tulevaisuudessa Mahonen paljasti muutamia mielenkiintoisia yksityiskohtia erityisesti puhelimien värimaailmojen osalta. Värien kerrotaan vaikuttavan tuotteeseen paljon ja HMD Globalin tavoitteena on edelleen pitää yllä pohjoismaisia periaatteita. Tulevaisuudessakin Nokia-puhelimilta voidaan odottaa tyylikkäitä värejä.
”Värit ovat tärkeitä ja niillä on vahva vaikutus tuotteeseen. Käytämme paljon aikaa värien kehittämiseen ja sen varmistamiseen, että värit sopivat meidän muotoilutyyliimme. Jopa värisuunnittelussa on samat pohjoismaiset periaatteet. Värien pitää olla mukavia ja kestää aikaa, tavallaan sulautua tuotteeseen saumattomasti”, kertoo Mahonen.
Viime aikoina Nokia-puhelimissa on nähty erityisesti muovisia rakenteita ja ensimmäisissä uusissa Nokia-puhelimissa käytettyä alumiinirakennetta ei ole enää nähty viime vuosina. Kysyimme Miika Mahoselta, onko alumiinikehys tekemässä paluuta Nokia-puhelimiin. Täysin suoraa vastausta ei kysymykseen saatu, mutta hän vihjasi tulevaisuudessa nähtävän mahdollisesti eri materiaaleja, joita ei tällä hetkellä ole Nokia-puhelimissa.
”Rungon materiaalit ovat paljon tekemisissä myös antenniteknologioiden kanssa. Erityisesti 5G-malleissa on omat vaatimukset. Myös nyt näyttökokojen kasvamisen myötä puhelimen paino on tärkeä, jolloin muovilla ja komposiiteilla on omat hyvät puolensa. Tutkimme ja työskentelemme kaikkien materiaalien kanssa. Tulevaisuudessa, kun teknologiat kehittyvät, voi olla että käytämme eri materiaaleja, joita tällä hetkellä ei ole valikoimissamme”, paljastaa Mahonen.
Mitä mieltä Miika Mahonen on taittuvanäyttöisistä puhelimista, kameroiden määrän kasvusta tai peruspuhelimien tulevaisuudesta?
Koska saimme mahdollisuuden kysyä suoraan Nokia-puhelimien pääsuunnittelijalta, niin tietysti lähdimme utelemaan myös uusimmista älypuhelinmaailman trendeistä, kuten taittuvista näytöistä. Taittuvanäyttöiset puhelimet ovat vielä harvassa, mutta Samsung on tehnyt niistä tänä vuonna edullisempia, mikä on johtanut niiden olevan suuremman yleisön hankittavissa. Taittuvanäyttöistä Nokia-puhelinta ei ole vielä nähty, eikä haastattelu vastannut myöskään siihen, tullaanko sellaista HMD Globalilta näkemään lähiaikoina. Miika Mahonen uskoo kuitenkin taittuvanäyttöisien puhelimien yleistyvän.
”Taittuvanäyttöisillä puhelimilla on omat juttunsa ja ongelmansa. Ideana ja käyttäjäkokemuksen puolesta ne ovat kiinnostavia. Teknologia kuitenkin kehittyy ja voi olla, että jos ongelmat voidaan ratkoa ja rakennetta voidaan yksinkertaistaa, tehdä sitä kestävämmäksi ja pitkäikäisemmäksi, laitteet yleistyvät jopa enemmän”, pohtii Mahonen.
Kamerat ovat nostaneet päätään myös älypuhelinmarkkinoilla, ja HMD Global tekeekin Nokia-puhelimissa yhteistyötä ZEISS:n kanssa. Kysyimme Mahoselta, kuinka monta kameraa hänen mielestään puhelimessa pitää olla ja mitä mieltä hän on jatkuvasti kasvavasta megapikselien määrästä.
”Kameroiden määrään vaikuttaa teknologia ja myös softa, eli miten tietyt kuvaustekniikat saadaan toteutettua. Esimerkiksi tällä hetkellä käytän paljon laajakuvakameraa omassa XR20-puhelimessani, joten on mukava, että siinä on ainakin 2 kameraa. Riippuu paljon siitä, miten teknologiat kehittyvät. Ehkä tulevaisuudessa yksi kamera pystyy hoitamaan kaiken ohjelmistokäsittelyn kautta, vaikea sanoa. Kamerat ovat kehittyneet jo uskomattomasti. Jo perustason älypuhelimella voi ottaa todella hyvänlaatuisia kuvia”, kertoo Mahonen.
Haastattelussa päätimme kysyä myös peruspuhelimien tulevaisuudesta. Miika Mahonen odottaa peruspuhelimien tulevan aikaisempaa älykkäämmiksi, sillä jo nyt 4G-peruspuhelimista löytyy ääniavustajia ja sosiaalisen median sovelluksia, jotka vievät peruspuhelimia lähemmäksi älypuhelimia.
”Peruspuhelimet tulevat älykkäämmiksi. Kuten nyt meidän 4G-mallit, joista löytyy Google Assistant ja jopa sosiaalisen median sovellukset. Näkisin, että erityisesti AI-assistenttien kehitys on kiinnostavaa peruspuhelimien kehitykseen. Laitteet voivat ehkä kehittyä kiinnostavalla tavalla erilaiseksi älypuhelimista, jotka ovat isoja näyttönsä puolesta”, pohtii Mahonen.
Viime vuonna HMD Global raotti hieman verhoa kulissien taakse kertomalla kehitteillä olleen mielenkiintoinen Nokia N95 -puhelimen seuraaja, joka olisi ollut liukurakenteinen älypuhelin. Mahonen kertoi yhtiöllä olevan jatkuvasti työn alla konseptisuunnittelua ja tulevaisuuden tutkielmia, mutta hän ei pystynyt haastattelussa niistä kertomaan enempää.
”Teemme jatkuvasti konseptisuunnittelua ja suunnittelemme tulevaisuuden tutkielmia, jotka ovat erilaisia kuin mitä markkinoilla on tällä hetkellä. Näitä konsepteja testataan ja tutkitaan. Jos näyttää, että sillä olisi paikka markkinoilla ja teknologia on sillä tasolla, että pystymme takaamaan laadukkaan käyttäjäkokemuksen, tuote menee eteenpäin. Näin XR20 sai myös alkunsa, ensimmäiseksi teimme niin sanotun konseptin, ”design study” ja siitä kehittyi oikea tuote, joka nyt lanseerattiin. Kunpa voisinkin paljastaa enemmän tulevaisuuden konsepteista, mutta joudun nyt pitämään ne salaisuutena”, kommentoi Miika Mahonen.
Niinpä niin, pitäisi myös hoitaa vanhaa pesää. N 7.2 vähän yli 1 v. vanha, GPS ja paikannus ei toimi.. Nokia Cafe jallittaa asiakkaita ja välttelee takuuvastuita.
Perustavanlaatuinen ja kiinnostava haastattelu! Kiitos.
En kyllä saanut mitään irti haastattelusta. Olisi ollut mukava tietää, miksi HMD on viime aikoina tehnyt alemman prosessoriluokan laitteita, mutta hinnat ovat sieltä korkeammasta päästä. Muutenkin tuntuu, että puhelimet eivät oikein ole kilpailukykyisiä, itse en ainakaan ostaisi. Jos tuo XR20 olisi ollut hieman pienempi ja paremmilla spekseillä niin ainakin minulle se olisi paljon kiinnostavampi.