Honor irtautui Huaweista vuonna 2020, eli nelisen vuotta sitten. Huawein alaisuudessa brändin globaali matka käynnistyi kuitenkin jo vuonna 2014. Tuolloin esiteltiin Honor 6 -älypuhelin, joka saapui myyntiin Suomessa ensimmäisenä maana jo ennen varsinaista julkaisua.
Honor 6 oli ensimmäinen Kiinan ulkopuolella myyntiin tuotu Honor-puhelin koskaan. Tämän jälkeen Honorin älypuhelimia on myyty miljoonia kappaleita ympäri maailmaa, ja vuosittain Honor on julkaissut uusia huippuluokan älypuhelimia. Vuonna 2020 nähtiin merkittävä muutos, kun Huawei ilmoitti myyneensä Honorin, jonka myötä brändi pystyi irtautumaan Huaweille asetetuista rajoitteista.
Honor on nykyisin Shenzhen Zhixin New Information Technology Co., Ltd -yrityksen omistuksessa, joka on monien Honorin teollisuusketjujen yhteisyritys. Honorin irtautuessa Huaweista kaupan mukana uuteen yritykseen siirtyi 7000 työntekijää, Honor-brändi, toimitusketjut sekä silloiset tutkimus- ja tuotekehitystoiminnot. Nyt neljä vuotta itsenäistymisen jälkeen Honorin toimitusjohtaja George Zhao on julkaissut päivityksen ja katsonut matkaa hieman taaksepäin.
Hänen mukaansa Honorilla on tällä hetkellä 14 000 työntekijää ympäri maailmaa, ja yhtiö on myös onnistunut luomaan oman paikkansa maailmanlaajuisilla markkinoilla.
”Kun muistelen uutta Honoria näiden neljän vuoden ajalta, jokainen vuosi on ollut täynnä upeita hetkiä, mutta myös haasteita. Usein ystäväni, jotka välittävät minusta, ovat kehottaneet minua hidastamaan vauhtia, mutta virtaavassa joessa on pakko liikkua eteenpäin, sillä paikallaan pysyminen tarkoittaa taantumista. Tänään nelivuotias uusi Honor on jo luonut oman paikkansa maailmanlaajuisilla markkinoilla. Tässä saavutuksessa ovat mukana 14 000 Honorin työntekijän pyyteetön työ, ja teidän kaikkien kannustus”, kirjoitti Honorin toimitusjohtaja George Zhao.
Zhao nostaa esille sen, miten markkina on muuttunut vain neljässä vuodessa. Esimerkiksi kukaan ei uskonut neljä vuotta sitten, että tekoäly voisi tulla osaksi ohjelmistokokemusta, tai kukaan ei uskonut, että taittuvat näytöt olisivat millään tavalla tärkeitä. Hänen mukaansa Honor investoi vuosittain yli 10 prosenttia tuloistaan tutkimus- ja tuotekehitykseen, jonka avulla yhtiön on pystynyt edistymään haastavassa markkinassa.
”Neljä vuotta sitten, kukaan ei uskonut, että Honor palaisi kansainvälisille markkinoille. Nyt neljän vuoden jälkeen olemme voittaneet useita palkintoja, kuten ’Aasian paras älypuhelin’ ja ’Maailman paras tuote’. Tänä vuonna aktivoimme HONOR.com- verkkotunnuksen – käytämme omaa nimeämme kulkeaksemme omaa tietämme kohti määränpäätä”, jatkoi Zhao.
George Zhao myös analysoi, että määränpää on käynyt yhä selvemmäksi viime vuosien haasteiden ja edistysaskelien myötä. Hänen mukaansa tekoälypohjainen käyttöjärjestelmä on yhtiön määränpää, sillä hän kertoo perinteisien käyttöjärjestelmien olevan kehittyneet lähes äärirajoilleen. Lisäksi määränpäänä on nuoret kuluttajat, joita yhtiö tulee jatkossa myös nostamaan korkeaan arvoon ja yhtiö aikookin herättää eloon nuorekkaan perimänsä.
Hän myös nosti esille yhteistyön tärkeyden Honorin menestyksessä ja tulevaisuudessa.
”Yksin pääsee nopeammin, mutta yhdessä pääsee pidemmälle. Nämä neljä vuotta ovat olleet kuin uuden, elinvoimaisen oksan kasvua Huawein valtavasta puusta. Tämä oksa on juurtunut Kiinan monipuolisen teollisuusketjun, ja innovaatiomekanismien hedelmälliseen maaperään ja lähtenyt kulkemaan omaa tietään kohti määränpäätä”, pohti George Zhao.
Honor on ollut Suomessa nyt 10 vuotta, ja erityisesti alkuaikoina brändin tuotteet nousivat nopeasti suosituiksi suomalaisten keskuudessa. Honor 6- ja Honor 7 -puhelimet säväyttivät edullisella hinnalla ja hyvillä teknisillä ominaisuuksilla, joista hintatietoiset suomalaiskuluttajat tykkäsivät. Myöhemmin myös Honorin muut tuotteet myivät hyvin Huawein alaisuudessa.
Vuoden 2021 lopulla Honor toi myyntiin ensimmäisen itsenäisen älypuhelimensa ilman Huaweita. Kyseessä oli Honor 50, jonka julkaisusta lähtien Honorin matka Suomen markkinoilla ei ole ollut kaikista helpoin. Neljä vuotta myöhemmin Honor on laajentanut tuotevalikoimaansa merkittävästi, sillä tarjolla on puhelimia aina 100-2000 euron hintahaarukassa. Kuluvana vuonna Honorin markkinaosuus on asettunut Suomessa hieman alle 10 prosenttiin.
Honorin tuoreimmat julkaisut Suomessa ovat olleet 1999 euron hintainen taittuvanäyttöinen Honor Magic V3, 799 euron hintainen Honor 200 Pro sekä 199 euron hintainen Honor 200 Smart. Honor on keskittynyt vahvasti puhelimiin tässä vaiheessa, ja syystä tai toisesta ekosysteemituotteiden valikoima on jäänyt kapeaksi.