XiaomiYleinen

Lidl ohitti vuosien eettisen keskustelun yhdellä Black Friday -tarjouksella – näin yhtiö kommentoi Xiaomi-kuulokkeiden myyntiä

Kuva: Lidl

Suomessa pitkään jatkunut hiljainen linja Xiaomi-tuotteisiin koki yllättävän särön, kun Lidl nosti Xiaomin täyslangattomat kuulokkeet näyttävästi osaksi Black Friday -kampanjaansa. Vain 9,99 eurolla myytävät kuulokkeet sai monet kuluttajat hieraisemaan silmiään, eikö Xiaomi ollutkin se brändi, jonka suomalaiset hylkäsivät Venäjä-kytkösten vuoksi?

Xiaomi on ollut poissa pelistä syksystä 2023 lähtien. Sen jälkeen kun Ukrainan korruptiontorjuntavirasto lisäsi Xiaomin sodan sponsorien listalle, suomalaiset operaattorit ja elektroniikkaketjut painoivat jarrut pohjaan Xiaomin suhteen. Vaikka Ukraina sittemmin poisti Xiaomin listalta, jälleenmyyjät eivät ole palanneet yhteistyöhön laajassa mittakaavassa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lidl-tarjous on poikkeuksellinen. Kun muut ketjut ovat pysyneet varovaisina tai myyneet lähinnä vanhoja varastoeriä, Lidl nosti Xiaomin kuulokkeet suoraan kampanjalehtensä kärkeen. Kun SuomiMobiili kysyi syytä tähän ratkaisuun, Lidl ei kokenut tehneensä mitään tavanomaisesta poikkeavaa.

”Meillä on ollut Black Month -tarjouksia koko marraskuun ajan, jopa satoja eri tuotteita. Yksi näistä on Xiaomin kuulokkeet, joita on myyty erä”, Lidlin viestinnästä kommentoitiin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Silti ajoitus ja näkyvyys herättävät kysymyksiä, sillä Xiaomi-tuotteiden paluu suomalaisiin myymälöihin ei ole ollut normaalia sitten vuoden 2023. Lidl ei kuitenkaan näe toiminnassaan eettistä ristiriitaa.

”Kuulokkeet on valmistettu Kiinassa. Emme myy Venäjällä valmistettuja tuotteita eikä meillä ole liikesuhteita Venäjälle. Tavarantoimittajien osalta seuraamme tilannetta ja noudatamme lainsäädäntöä, jos valmistajaan tai tuotteisiin kohdistuisi rajoitteita”, Lidl vastaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kysymys kuitenkin kuuluu, onko Lidl avannut oven, jonka muut ketjut pitivät visusti kiinni, vai onko kyse vain yksittäisestä erästä, joka ei muuta kokonaiskuvaa? Esimerkiksi Power ja Gigantti ovat jo hieman lipsuneet linjastaan tuomalla valikoimiinsa yksittäisiä Xiaomi-tuotteita, mutta niiden näkyvyys on jäänyt vähäiseksi.

Lidlin tarjous sen sijaan oli kaikkea muuta kuin huomaamaton.

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Xiaomi