Nokia on ilmoittanut Barcelonan MWC-messujen yhteydessä uudistavansa brändinsä ilmettä. Muutokseen kuuluu muun muassa logon uudistaminen.
Uusi moderni Nokia-logo koostuu viidestä elementistä, joiden pohjalta syntyy Nokia-teksti. Vanhan logon sinisestä väristä on luovuttu uudessa logossa kokonaan ja tilalle on otettu erilaisia kirkkaita värejä käyttötarkoituksen mukaan.
Logo symboloi Nokian tiedotteen mukaan ”yhteistyötä, jota vaaditaan verkkojen potentiaalin täysmittaiseksi hyödyntämiseksi ja kestävän kehityksen, tuottavuuden sekä saavuttavuuden parantamiseksi.”. Myös Nokian brändiä on päivitetty strategian mukaiseksi.
Nokian blogitekstissä todetaan seuraavaa: ”Nokia on B2B-teknologiaratkaisujen ja -innovaatioiden edelläkävijä sekä digitalisaation vauhdittaja. Nokia luo arvoa asiakkailleen ja kumppaneilleen teknologiajohtajuuden, innovaatioiden sekä yhteistyön kautta.”
Toimitusjohtaja Pekka Lundmark kertoi Reutersin haastattelussa, että ”ennen oli yhteys älypuhelimiin, ja nykyään olemme liiketoimintateknologiayritys.”.
Lundmark kertoi toimitusjohtajaksi astuttuaan vuonna 2020 kolmen vaiheen ”reset, accelerate ja scale” strategiasta. Tällä hetkellä Nokia on strategiansa suhteen kiihdytysvaiheessa ja yhtiö jatkaa vaiheen eteenpäin vientiä samalla valmistautuen viimeiseen, eli skaalausvaiheeseen.
Nokia pyrkii kasvamaan aggressiivisesti ja kasvattamaan yhtiön palveluntarjoajaliiketoimintaansa, jossa myydään laitteita teleyrityksille. Nokia aikoo tarkastella eri liiketoimintojensa kasvupolkua ja harkita vaihtoehtoja, mukaan lukein myyntiä.
Lundmarkin mukaan Nokia haluaa olla mukana ainoastaan sellaisissa liiketoiminnoissa, joissa yhtiö näkee ”globaalia johtajuutta”. Lundmark kertoo, että tällä hetkellä nopeasti kasvaa esimerkiksi Intia. Loppuvuodesta Nokia odottaa myös Pohjois-Amerikan olevan alkuvuotta vahvempi.