Vahvasti nuorison suosiossa oleva Snapchat on saanut uuden TiKTok-tyylisen ominaisuuden, jonka nimi on Spotlight tai suomeksi ”valokeila”. Ominaisuus mahdollistaa käyttäjien luoda lyhyitä videoita, jotka ovat nousseet viime aikoina vahvasti suosioon TikTokin sekä myös Instagramin Reelsien kautta.
Aluksi Spotlight on saatavilla 11 maassa, jotka ovat Yhdysvallat, Kanada, Australia, Uusi-Seelanti, Iso-Britannia, Irlanti, Norja, Ruotsi, Tanska, Saksa ja Ranska. Snapchat kertoo, että ominaisuus tulee laajentumaan pian myös moniin muihin maihin.
Spotlight-videoiden maksimipituus on 60 sekuntia, joka antaa sisällöntuottajille hieman enemmän joustavuutta. Snapchat kannustaa myös käyttäjiään julkaisemaan Spotlight-videoita säännöllisesti, sillä yhtiö tulee jakamaan miljoona dollaria päivittäin alustan suosituimpien sisällöntuottajien kesken. Jos oman osuutensa haluaa Snapchatin jakamista rahoista, niin tilillä ei tarvitse olla edes montaa seuraajaa, kunhan video nousee suosituksi sekä kerää paljon näyttökertoja.
”Spotlight on suunniteltu viihdyttämään yhteisöä ja noudattamaan samalla Snapchatin arvoja. Yhteisömme hyvinvointi on tärkeintä. Spotlight-sisältöä valvotaan, eikä siellä voi lähettää julkisia kommentteja.”, sanoo Snapchat tiedotteessaan.
Suurin ero Snapchatin Spotlight-ominaisuuden sekä TikTokin välillä on siis se, että Snapchat ei anna käyttäjien kommentoida videoihin julkisesti. Kaikkien Snapchat käyttäjien Spotlight-feedi näyttää aina erilaiselta, sillä sovelluksen algoritmi näyttää aina sisältöä sen perusteella, mitä on aikaisemmin katsottu. Kovin suurta eroa ei ole verrattuna esimerkiksi TikTokin vastaavaan ominaisuuteen. Snapchatin mukaan Spotlight-ominaisuutta tullaan kuitenkin kehittämään käyttäjäpalautteen perusteella eteenpäin.
Lähde: Snapchat