Apple on muokannut Etelä-Koreassa uuden iPhone Air -puhelimen mainosmateriaaleja poikkeavaksi muuhun maailmaan verrattuna. Yhtiö jätti pois kuvan, jossa puhelinta pidetään peukalon ja etusormen välissä, sillä ele on viime aikoina aiheuttanut voimakasta sukupuolikeskustelua.
Iphone Air korvaa aiemmasta mallistosta tutun Plus-version ja on yhtiön ohuin iPhone. Mainoskuvissa laitteen hoikkuutta korostettiin näyttämällä, kuinka puhelin mahtuu kahden sormen väliin.
- Iphone Airin tuotesivu Etelä-Koreassa
- Iphone Airin tuotesivu Suomessa
Sama kuva julkaistiin Applen verkkosivuilla noin sadassa maassa, kuten Yhdysvalloissa, Japanissa ja Kiinassa. Etelä-Korean sivustolla puhelinta esiteltiin kuitenkin ilman käden sormielettä.
Taustalla on Etelä-Koreassa viime vuosina noussut kiista niin sanotusta pinching hand -eleestä. Kyseinen sormiasento on noussut naisten verkkoyhteisöissä käytetyksi tavaksi halventaa miesten sukupuolielinten kokoa. Useat paikalliset yritykset ovat joutuneet pahoittelemaan eleen käyttöä mainonnassaan.
Applen ratkaisu on nähty keinona välttää etukäteen mahdollinen kohu. Osa verkkokommentoijista on kiittänyt yhtiötä “viisaasta valinnasta”, mutta toiset pitävät muutosta tarpeettomana ja liiallisena sensuurina.
Samainen muutos on tehty myös Applen julkaiseman videon animaatioihin, joita voi vertailla alapuolelta.
Lähde: Apple