XiaomiYleinen

Tämän takia Xiaomi on hiljaa Venäjästä: Yhtiö johtaa selvästi älypuhelinmarkkinaa, mutta kilpailijat vievät voitot

Xiaomin logo

Xiaomi on säilyttänyt asemansa Venäjän älypuhelinmarkkinoiden johtajana jo kolmatta vuotta peräkkäin. Huolimatta Venäjän aloittamasta hyökkäyssodasta Ukrainassa, Xiaomi ei ole tehnyt mitään toimia vähentääkseen läsnäoloaan Venäjän markkinoilla, vaan on hyödyntänyt vallitsevaa tilannetta. Xiaomin valtava markkinaosuus maassa selittää osaltaan päätöstä.

Tuoreiden Venäjältä kantautuvien raporttien mukaan Xiaomi hallitsi peräti 24 prosentilla Venäjällä myydyistä älypuhelimista vuoden 2024 ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana. Vaikka Apple dominoi myyntituloissa, Xiaomi on säilyttänyt selkeän etumatkan kappalemääräisissä myynneissä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

MTS:n uusin analyysi Venäjän älypuhelinmarkkinasta tammi-syyskuun 2024 ajalta.

Kiinalainen Tecno sijoittui toiselle sijalle 15 prosentin markkinaosuudella, ja Realme sekä Samsung jakoivat kolmannen sijan 11 prosentin osuuksilla. Infinix oli neljäs 10 prosentin osuudella, ja Apple oli listan hännillä vain 9 prosentin osuudella.

Apple ja Samsung ovat kertoneet vähentäneensä sodan alkamisen jälkeen toimintaansa Venäjällä, eivätkä yhtiöt myy itse suoraan laitteita Venäjällä. Molempien brändien markkinaosuus on kuitenkin pysynyt vahvana, sillä laitteita tuodaan muita reittejä kautta maahan kolmannen osapuolien toimesta.

Mielenkiintoinen huomio on myös Transsion Holdings -konserni, johon kuuluvat sekä Tecno että Infinix. Näiden brändien yhteenlaskettu osuus ohitti Xiaomi, saavuttaen 25 prosentin markkinaosuuden.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Xiaomi MIX Flip

Vaikka Xiaomi johtaa myyntimäärissä, Apple hallitsee markkinoita tuottojen suhteen, saavuttaen kolmanneksen (33 %) koko markkinan tuotoista. Apple on vahvasti kärkipaikalla, ja sen myyntitulot ovat lähes kaksinkertaiset Samsungiin verrattuna, joka ylsi 17 prosentin tasolle ja Xiaomi oli vertailussa kolmantena 16 prosentin osuudella. Tecno ja Realme saavuttivat vastaavasti 8 prosentin ja 5 prosentin osuudet.

Xiaomi myy paljon edullisia laitteita, mutta se ei pysty kilpailemaan premium-luokan markkinoilla, joissa tuotot ovat suurempia. Lisäksi Xiaomin puhelimissa katteet ovat selvästi pienempiä kuin esimerkiksi Applella ja Samsungilla.

MTS:n analyysin mukaan Venäjän älypuhelinmarkkinat ylsivät tammi-syyskuussa 21,7 miljoonaan laitteeseen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Huhtikuussa 2023 Ukrainan korruptiontorjuntavirasto (National Agency on Corruption Prevention, NACP) nimitti kiinalaisen Xiaomin sodan kansainväliseksi sponsoriksi. Tuolloin Ukraina kertoi Xiaomin liiketoiminnan jatkamisen Venäjällä tukevan Venäjän armeijaa. Vaikka Xiaomi ei ole tehnyt mitään vähentääkseen toimintaansa Venäjällä, niin Ukrainan korruptiontorjuntaviraston uudistaessa listaustaan, Xiaomi ei ole enää sodan sponsorien listalla.

Suomessa kaikki merkittävät jälleenmyyjät ovat lopettaneet Xiaomin tuotteiden myymisen.

Lähde: MTS.ru

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

3 Kommenttia

  1. Vittu buhuu, saatanan suomiki ku bannaa hyvät luurit -.-

  2. Jep ja Apple vaan jatkaa Venäjällä eikä kukaan puhu boikotoinnista. Surkeaa, toivottavasti Xiaomi jatkaa samalla kaavalla, osaa jo paljon muutakin kun pelkkiä puhelimia, on autojakin. Missäs Applen autot, hupsis!

  3. Nyt pitää kieltää samsungit ja appletkin samalla suomesta jälleenmyyjiltä, koska nekin tukee venäjää kun myydään sielä

Kommentoi

Lisää aiheesta:Xiaomi