Apple julkaisi viime lokakuussa yhtiön uudet 3. sukupolven AirPods-kuulokkeet, joita odotettiin huhuissa kuin kuuta nousevaa. Kyseessä ovat Applen perinteiset ja yllätyksettömät avonaiseen rakenteeseen perustuvat täyslangattomat nappikuulokkeet, mutta nähtävästi Apple on tehnyt niiden kanssa valtavan virheen. Kuulokkeet eivät ole saaneet odotettua suosiota.
Apple-tietäjä Ming-Chi Kuo on kertonut Twitter-tilillään, että 3. sukupolven AirPods-kuulokkeet eivät ole olleet Applelle aivan odotetun tasoinen menestys. Syyn kerrotaan olevan täysin Applen, sillä yhtiö oli tehnyt kuulokkeille epäonnistuneen tuotesegmentointistrategian. Tämän virheen takia AirPods 3 -kuulokkeiden kysyntä on ollut huomattavasti heikompaa kuin 2. sukupolven AirPods-kuulokkeiden.
Kuo kertoo Applen vähentäneen 3. sukupolven AirPods -kuulokkeiden tilauksia toimittajilta jopa yli 30 prosentilla vuoden toiselle ja kolmannelle neljännekselle. Tämä tarkoittaa, ettei kuulokkeiden kysyntä ole yhtään sillä tasolla, jota Apple oli alun perin kuvitellut.
Lisäksi raportissa kerrotaan Applen saattavan lopettaa alkuperäisien AirPods Pro -kuulokkeiden valmistuksen heti 2. sukupolven AirPods Pro -kuulokkeiden julkaisun jälkeen, jotta yhtiö välttäisi saman virheen toistamisen. Uusia pro-kuulokkeita Applelta odotetaan vuoden 2022 toisella puoliskolla, eli kesäkuun jälkeen.
Viime syksynä uusien 3. sukupolven AirPods-kuulokkeiden julkaisun jälkeen 2. sukupolven AirPods-kuulokkeet pysyivät myynnissä ja ne ovat edelleenkin saatavilla. Vanhat kuulokkeet ovat myös selvästi halvemmat kuin uudet versiot, jonka takia kuluttajat ostavat nähtävästi edelleen mieluummin edullisemmat kuulokkeet.
AirPods 3 orders for 2-3Q22 have been cut by 30%+. Due to the failed product segmentation strategy, demand for AirPods 3 is significantly weaker than for AirPods 2. AirPods Pro may get discontinued after Apple launches AirPods Pro 2 in 2H22 to avoid repeating the same mistake.
— 郭明錤 (Ming-Chi Kuo) (@mingchikuo) April 5, 2022
Lähde: Twitter (Ming-Chi Kuo)