Uudenlaisien tekstiviestien käyttöönotto alkoi – 02 Taksi lähettämässä Suomen ensimmäisiä RCS-viestejä
020202 on ottanut Elisan tarjoaman rikastetun tekstiviestiteknologian käyttöön asiakasviestinnässään, ja tuo sen vaiheittain käyttöön eri liiketoiminnoissaan. 020202:n asiakasviestintäpalvelu toimii LINK Mobilityn tuottamalla sovellusalustalla, jossa viestit muotoillaan tilanteeseen sopiviksi. Ensimmäisenä palvelu otettiin käyttöön 02 Taksin asiakasviestinnässä.
”02 Taksille asiakaskokemus ja asiakasviestinnän laatu ovat hyvin tärkeitä. Haluamme olla mukana kokeilemassa uusia teknologisia mahdollisuuksia, joilla voimme tarjota asiakkaillemme lisäarvoa. RCS-viestit avaavat meille keinoja kehittää viestintäämme mm. kuvien, videoiden ja jopa äänen muodossa!”, iloitsee 02 Taksin Business Lead Sami Kultala.
”On uskomattoman hienoa olla mukana mullistamassa suomalaisten yritysten asiakasviestintää 02 Taksin sekä Elisan kanssa. Kaikille uuden kommunikointikanavan kanssa eteneminen on sisältänyt paljon opettelua sekä kokeilemista ja tämä pilottiprojekti onkin konkreettinen edistysaskel täysin uuden teknologian jalkauttamisessa Suomeen. RCS on nyt tullut Suomeen ja me olemme valmiita”, iloitsee Ilkka Vertanen LINK Mobility Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja.
“Rikastetun tekstiviestiteknologian tarjoaminen on askel kohti Elisan tavoitetta mahdollistaa yrityksille asiakaskokemuksen digiloikka. Palvelusta saadaan myös kerättyä dataa, jota voidaan käyttää tekoälysovelluksilla liiketoiminnan ohjaamisen tukena”, sanoo Petteri Svensson, yritysasiakkaiden liittymäliiketoiminnasta vastaava johtaja.
Elisa toi maailmalla suositun, rikastetun tekstiviestiteknologian yritysten saataville ensimmäisenä Suomessa Teknologia pohjautuu Googlen kehittämiin rikastetun viestinnän palveluihin (rich communication services, RCS). Elisa tarjoaa teknologiaa yritysten käyttöön niiden tarpeisiin sopivien alustaratkaisujen kanssa yhteistyössä.
02 Taksille on tärkeää lähettää tilauksen jälkeen asiakkaille reaaliaikaista tietoa taksin saapumisesta. 02 Taksin puhelinpalveluun soittaville tieto lähtee tekstiviestillä. Nyt tekstiviestejä korvataan RCS-teknologialla, jonka mahdollistamana asiakaskokemuksesta pyritään saamaan entistä parempi.
Viime viikolla 02 Taksin puhelinpalvelusta taksin tilanneille asiakkaille lähetettiin RCS-viesti, jossa asiakkaita kiitettiin tilauksen tekemisestä sekä vinkattiin 02 Taksin sovelluksesta.
Perinteistä tekstiviestiä visuaalisesti näyttävämpi RCS-viesti saapuu suoraan vastaanottajan viestit-kansioon ja herättää nopeasti huomion. Uusi lähettäjä-profiili varmistaa, että käyttäjän saama viesti on oikealta lähettäjältä. Profiilissa näkyy lähettäjän logo sekä varmennus siitä, että lähettäjä on todellinen.
Vaikka vastaanottajien puhelimien RCS-kyvykkyyksistä ei ollut aikaisempaa dataa, niin haluttu viesti pystyttiin lähettämään kattavasti 02 Taksin puhelinpalvelusta taksin tilanneille asiakkaille. Puhelimiin, jotka eivät vielä tue RCS:ää, viesti toimitettiin automaattisesti tekstiviestinä.
02 Taksi ei ole ainoa 02-perheen palvelu, joka ottaa RCS-teknologian käyttöönsä. Seuraavaksi sitä hyödynnetään 020202 SMS-palvelussa.
Lähde: 020202:n tiedote