Kiinalainen Xiaomi on ilmoittanut vetävänsä takaisin yli 10 000 myytyä sähköpotkulautaa, jotka ovat valmistettu viime vuoden loppupuolella. Xiaomin mukaan yhtiön Mi Electric Scooter (M365) -sähköpotkulaudassa on ollut tuotannosta johtuva virhe.
Xiaomi kertoo potkulaudan taittokohdan ruuvilla olevan mahdollisuus irrota, mikä voi aiheuttaa tuotteen hajoamisen käytön aikana. Xiaomin on ilmoittanut, että viallisia laitteita on peräti 10 257 kappaletta ja niitä on valmistettu 27. lokakuuta 2018 ja 5. joulukuuta 2018 välisenä aikana. Viallisien tuotteiden sarjanumerot löytyvät väliltä 21074/00000316 – 21074/00015107 ja 16133/00541209 – 16133/00544518. Xiaomi on myös listannut maat, joissa viallisia laitteita on myyty ja suurimmat vaikutukset takaisinvedolla on Yhdistyneessä kuningaskunnassa, jossa sähköpotkulautoja on myyty 7849 kappaletta.
Yhdistynyt kuningaskunta (7849 kpl), Saksa (613 kpl), Espanja (509 kpl), Tanska (258 kpl), Kazakstan (200 kpl), Myanmar (175 kpl), Kolumbia (97 kpl), Turkki (80 kpl), Laos (79 kpl), Italia (37 kpl), Unkari (34kpl), Kreikka (31kpl), Korea (30kpl), Macao (25kpl), Arabiemiirikunnat (22kpl), Belgia (17kpl), Portugali (16kpl), Singapore (14kpl), Venäjä (1kpl), Thaimaa (1kpl), tuntemattomat (169 kpl).
Mi Electric Scooter (M365) -potkulautojen palautusohjelma alkaa Yhdistyneessä kuningaskunnassa 26. kesäkuuta 2019 ja muilla markkinoilla 1. heinäkuuta 2019. Xiaomi kannustaa kaikkia laitteen ostaneita kuluttajia lopettamaan käytön välittömästi. Xiaomi kertoo myös tehneensä tiivistä yhteistyötä Mi Electric Scooter (M365) -tuotteen valmistajan kanssa korjatakseen ongelman.
Xiaomi on julkaissut sivuillansa lisätietoja palautusprosessista. Mi Electric Scooter (M365) -sähköpotkulautaa on myyty myös Suomessa, joten tuotteen ostaneiden kannattaa käydä tarkistamassa sarjanumeron perusteella onko kyseessä takaisin vedettävä yksilö.