Hintavertailupalvelu paljasti: Black Friday -alennuksista monet olivat feikkejä – Nämä tuotteet olivat suosituimpia
Hintavertailupalvelu Hintaopas teki selvityksen, jonka mukaan monet Black Friday -alennukset olivat tänäkin vuonna feikkejä, eli keinotekoisia. Feikkialennuksien määrä ei laskenut, vaan tämän vuoden Black Fridayna niiden määrä oli edelleen 7,8 prosenttia kaikista tarjouksista.
Black Fridayn keskimääräinen alennusprosentti jäi viime vuotta pienemmäksi ollen -4,2 prosenttia. Hintaoppaan mukaan 88 prosenttia tuotteista on ollut mahdollista saada tänä vuonna samaan hintaan tai halvemmalla kuin Black Fridayna.
Hinta nousi marraskuun alkuun verrattuna Black Fridayna 26 prosentilla tuotteista. Selvityksen mukaan Black Fridayn 2023 suosituin tuote oli PS5-konsoli, ja ylivoimaisesti trendaavin kategoria itkuhälyttimet.
Aletuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli tänä vuonna -4,22 prosenttia, mikä on puoli prosenttiyksikköä alhaisempi kuin viime vuoden luku -4,72 prosenttia. Kaiken kaikkiaan hinta laski marraskuun 1. päivään verrattuna 39,9 prosentilla tuotteista, mikä on samaa tasoa kuin viime vuonna.
“Tämän vuoden Black Fridayna jäätiin keskimääräisessä alennusprosentissa aika selvästi parin edellisen vuoden alapuolelle. Määrällisesti tarjouksia oli kuitenkin jälleen paljon. Yhä useampi kauppa oli kampanjoinnissa mukana, ja tarjoukset jakautuivat pidemmälle aikavälille. Huomattavaa on, että 26 prosentilla tuotteista hinta oli Black Fridayna korkeampi kuin marraskuun alussa. Viime vuoden vastaava luku oli 21 prosenttia, eli nousu on merkittävä”, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kommentoi.
Noin 88 prosenttia tuotteista on ollut mahdollista saada aiemmin tänä vuonna samaan hintaan tai halvemmalla kuin Black Fridayna. 12,4 prosenttia tuotteista oli perjantaina halvimmillaan koko vuoden tasoon nähden. Niiden joukkoon mahtui erinomaisia alennuksia, sillä niillä tuotteilla, joiden hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia, keskimääräinen aleprosentti oli peräti -21,4 prosenttia.
“Lähes yhdeksän kymmenestä tuotteesta on saanut joko samaan hintaan tai halvemmalla tämän vuoden aikana, eli pitkän ajan hintavertailu kannattaa. Samalla esimerkiksi tämän vuoden Black Fridayn suosituinta tuotetta, Play Station 5 -pelikonsolia, on ollut myynnissä erikoiserä vuoden alimpaan 399 euron hintaan Black Weekin aikana,” Matinvesi-Bassett huomauttaa.
Keinotekoisia alennuksia pyrittiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa estämään lakimuutoksella, joka edellyttää kauppoja ilmoittamaan alehinnan ohessa alimman hinnan, jolla tavaraa on myyty hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
“Lain tarkoitus on ollut parantaa kuluttajien mahdollisuuksia arvioida myyjän yleistä hintatasoa ja alennuksen edullisuutta sekä suitsia keinotekoisia hinnanalennuksia. Tästä huolimatta markkinoinnissa on valitettavasti edelleen puutteita ja jopa selkeitä virheitä. Vastuu lain noudattamisesta on nyt myyjillä”, huomauttaa Kuluttajaliiton vaikuttamistyön päällikkö Tiina Vyyryläinen.
Tänä vuonna keinotekoisten alennusten määrä oli 7,8 prosenttia kaikista alennushinnoista, eli luku oli käytännössä sama kuin viime vuoden 7,9 prosenttia. Hintaopas listaa noin viisi miljoonaa hintaa, mikä tarkoittaa, että lähes 400 000 alehintaa oli ensin nostettu ja sitten laskettu.
“Tämän vuoden Black Fridayn alla näyttää tapahtuneen niin, että hintoja on nostettu ennen lain edellyttämää 30 päivän tarkastelujaksoa ja hintoja on pidetty korkealla tarkastelujakson ajan, jotta alennusprosentit saadaan mahdollisimman suuriksi. Kuluttajien on hyvä tiedostaa, että tällaista tapahtuu ja vertailla hintoja eri kauppojen välillä. Vaikka Black Friday on kokonaisuudessaan vuoden edullisin ostospäivä, se on myös päivä, jolloin nähdään eniten keinotekoisia alennuksia”, Hintaoppaan Matinvesi-Bassett kertoo.
“Laki on askel oikeaan suuntaan, mutta toteutuneet luvut osoittavat, että laki ei palvele kuluttajia riittävällä tavalla. Tämän vuoksi olisi paikallaan pohtia, tulisiko lain edellyttämän tarkastelujakson olla nykyistä pidempi. Esimerkiksi Norjassa on esitetty vaatimuksia vastaavan lain tarkastelujakson pidentämisestä”, Matinvesi-Bassett jatkaa.
Tämän vuoden Black Fridayn suosituimmat tuotekategoriat olivat matkapuhelimet, pelikonsolit ja kuulokkeet. Yksittäisistä tuotteista haetuin oli viime vuoden tapaan PS5-pelikonsoli.
Black Fridayn trendihitti olivat itkuhälyttimet, joita haettiin peräti 812 prosenttia viime vuotta enemmän. Merkittävää nousua nähtiin myös arkisten käyttötavaroiden, kuten mustepatruunojen, sähköhammasharjojen vaihtopäiden ja leivänpaahtimien kohdalla.
Suosituimmat ajat verkko-ostoksille olivat torstai-ilta ja perjantaiaamu.
Tuotekategoriat, joissa keskimääräinen hinta laski eniten
-
PS5-pelit -14,2 %
-
Kannettavat kaiuttimet -12,4 %
-
Urheilukello -10,2 %
-
Kotiteatterijärjestelmät -9,8 %
-
Reput -9,2 %
-
Hiiret & Näppäimistöt -9,0 %
-
Kuulokkeet -8,2 %
-
Pelit -8,2 %
-
Airfryerit -8,1 %
-
Urheiluvaatteet -8,3 %
Black Friday 2023: suosituimmat tuotekategoriat
-
Matkapuhelimet
-
Pelikonsolit
-
Kuulokkeet
-
Näytöt
-
Televisiot
-
SSD-kovalevyt
-
Hajuvedet & Partavedet
-
Älykellot
-
Näytönohjaimet
-
LEGOt
Black Friday 2023: suosituimmat tuotteet
-
Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB
-
OnePlus 11 5G Dual SIM 8GB RAM 128GB
-
Samsung Galaxy S23 5G SM-S911B Dual SIM 8GB RAM 128GB
-
OnePlus Nord CE 3 Lite 5G Dual SIM 8GB RAM 128GB
-
Samsung Galaxy S23 Plus 5G SM-S916B Dual SIM 8GB RAM 256GB
-
Padwico 850
-
Apple iPhone 13 5G 4GB RAM 128GB
-
Samsung Galaxy S23 Ultra 5G SM-S918B Dual SIM 8GB RAM 256GB
-
Sony Playstation 5 (PS5) Spider-Man 2 Limited Edition 825GB
-
Apple AirPods Pro (2nd Generation) 2023 USB‑C
Black Week 2023: trendaavimmat kategoriat (verrattuna viime vuoteen)
-
Itkuhälyttimet +812%
-
Mustepatruunat +222%
-
Sähköhammasharjojen vaihtopäät +73%
-
Leivänpaahtimet +45%
-
Kannettavat pelikonsolit +39%