Honor palasi Euroopan viiden suurimman valmistajan joukkoon – Xiaomi romahti Länsi-Euroopassa, mutta johtaa markkinaa Itä-Euroopassa
Tutkimusyhtiö Counterpoint on kertonut mielenkiintoisia tietoja Euroopan älypuhelinmarkkinan kehityksestä vuoden 2023 kolmannelta neljännekseltä, eli heinä-syyskuulta. Puhelimien myynti laski peräti 11 prosentilla verrattuna vuotta aikaisempaan. Länsi-Euroopassa myynnissä nähtiin kuitenkin elpymistä, mutta Itä-Euroopassa myynti on vähentynyt taloudellisien ja geopoliittisien haasteiden vuoksi.
”Q3 2023:n puhelintoimitukset olivat alhaisimmallaan sitten vuoden 2011 kolmannen neljänneksen. Jotkut laitevalmistajat ovat kuitenkin onnistuneet vakiinnuttamaan asemansa markkinoilla, kuten Transsionin TECNO- ja Infinix-brändit (erityisesti Venäjällä), kun taas HONOR menestyy Länsi-Euroopassa. Vaikka suurimpien toimijoiden markkinaosuudet pysyvät samoina, kiinalaiset laitevalmistajat vaihtavat keskenään sijoituksiaan”, kommentoi tutkimusanalyytikko Harshit Rastogi.
Euroopassa heinä-syyskuussa suurin valmistaja oli edelleen Samsung 32 prosentin markkinaosuudella, mutta puhelintoimitukset laskivat jopa -15 prosentilla vuotta aikaisempaan. Tutkimuksen mukaan Samsung saavutti alhaisimmat kolmannen neljänneksen puhelintoimitukset sitten vuoden 2011.
Toisena oli Apple 24 prosentin markkinaosuudella myynnin laskiessa -3 prosenttia. Apple saavutti korkeimman kolmannen neljänneksen markkinaosuutensa, mutta toimitukset olivat silti huonoimmillaan sitten vuoden 2014.
Kolmannen sijan nappasi Xiaomi 22 prosentin markkinaosuudella, mutta myynnistä katosi -13 prosenttia. Counterpoint kertoo Xiaomin pysyneen kuitenkin Itä-Euroopan johtavana laitevalmistajana 35 prosentin markkinaosuudella. Tutkimuksessa nostettiin esille myös brändin kohtaamat vastareaktiot Suomessa ja muissa Länsi-Euroopan maissa Venäjän markkinoilla olemisen takia.
Neljäntenä oli Realme 4 prosentin markkinaosuudella myynnin laskiessa -30 prosentilla. Honor on tehnyt kolmen vuoden tauon jälkeen paluun Euroopan älypuhelinmarkkinan viiden suurimman valmistajan joukkoon. Counterpointin mukaan yhtiön markkinaosuus on nyt 3 prosenttia ja kyseessä on ainoa valmistaja, joka pystyi kasvattamaan toimituksiaan +8 prosentilla.
Counterpoint nosti esille myös Transsion-brändit Technon ja Infinixin, joiden myynti kasvoi +192 ja +512 prosentilla. Venäjä oli molempien brändien päämarkkina. Myös Oppon kohdalla epävarmuus Euroopassa on näkynyt toimituksissa, sillä ne laskivat -23 prosentilla. Oppon kohdalla Itä-Eurooppa kuitenkin rajoitti laskua, sillä siellä brändin toimitukset kasvoivat +27 prosentilla. Counterpoint uskoo tulevina vuosineljänneksillä Oppon kohtaavan lisää ongelmia Länsi-Euroopassa.
Lähde: Counterpoint