Huawei loistaa edelleen älykellojen markkinoilla – Apple ylivoimaisesti suurin
Tutkimusyhtiö Counterpoint on kertonut omat tietonsa älykellomarkkinan kehityksestä vuoden toisen neljänneksen aikana. Tietojen mukaan älykellomarkkina on kasvanut selvästi, mutta mitään kovin erikoista markkinassa ei ole vuoden sisällä päässyt tapahtumaan. Suurin muutos nähtiin alle 100 dollarin hintaisten älykellojen kysynnässä.
Apple on pystynyt pitämään vahvan markkinajohtajan asemansa huhti-kesäkuussa 2021, kun katsotaan ainoastaan älykellojen toimitusmääriä. Applen markkinaosuus tippui hieman ja se oli edelleen korkeat 28 prosenttia kaikista toimitetuista älykelloista. Älykellomarkkinan toista sijaa piti edelleen kiinalainen Huawei, jonka markkinaosuus oli 9,3 prosenttia. Huawein markkinaosuus kuitenkin tippui selvästi vuotta aikaisemmasta, joka johtunee älypuhelimissa kohdatuista haasteista.
TOP5-valmistajien joukosta Samsung pystyi kasvattamaan toimituksiaan 43 prosentilla ja Garmin vastaavasti 62 prosentilla verrattuna vuotta aikaisempaan. Samsung sijoittui Huawein jälkeen kolmannelle sijalle 7,6 prosentin markkinaosuudella. Neljännellä sijalla oli 6 prosentin markkinaosuudella Imoo ja viidenneksi sijoittui 5,8 prosentin markkinaosuudella Garmin.
Counterpointin mukaan Apple Watch -älykellojen käyttäjäkunta on ylittänyt ensimmäisen kerran yli 100 miljoonan laitteen rajan kesäkuun lopussa. Yhdysvaltojen kerrotaan olevan Applen älykellojen tärkeimpiä markkina-alueita, ja sen osuus käyttäjistä on yli puolet. Tutkimuksen mukaan alle 100 dollarin hintaisten älykellojen toimitukset kasvoivat vuositasolla huimat 547 prosenttia, joka johtuu koronaviruspandemian tuottamasta lisääntyneestä terveystietoisuudesta.
Lähde: Counterpoint