Yli 99 % mobiilisovelluksista menettää käyttäjiä kuukausittain – vaihtoehtoiset sovelluskaupat kasvattavat sovelluskehittäjien tuottoja
Mobiilipelien tuominen vaihtoehtoisiin sovelluskauppoihin ja sen mukanaan tuomat moninaiset hyödyt olivat pääaiheena Huawein puheenvuorossa tällä viikolla Helsingissä järjestetyssä Pocket Gamer Connects -tapahtumassa. Huawei AppGallery -sovellusalusta kasvaa vauhdilla ympäri maailmaa ja Euroopassa sillä on jo kymmeniä miljoonia aktiivisia käyttäjiä.
Tapahtuman pääpuhujana nähtiin Huawei Consumer Mobile Services Euroopan johtaja, tohtori Jaime Gonzalo. Ennen Huaweita Gonzalo on ollut merkittävissä rooleissa Googlella, Electronic Arts Mobilella, Activision-Blizzardilla sekä Gameloftilla. Hän on työskennellyt muun muassa useiden tunnettujen pelien julkaisujen parissa.
Jaime Gonzalon puheenvuoron aikana maailmanlaajuisen peliteollisuuden edustajat saivat käsityksen siitä, kuinka he voisivat saada paremman tuoton uusille ja olemassa oleville peleille tehdyille merkittäville investoinneille, selvitä voittajana jatkuvassa käyttäjien hankintasodassa ja kuinka alentaa kovalla työllä saavutettujen asiakkaiden sitouttamiskustannuksia.
Vaikka puhelinteollisuuden kasvu pysähtyi jo vuonna 2016, niin mobiilisisältö jatkaa yhä vauhdilla kasvamista. Yli 6 000 uutta sovellusta julkaistaan päivittäin, jonka takia uusien sovellusten on yhä vaikeampaa tavoittaa kohdeyleisöään.
”Pelikehittäjien on yhä vaikeampaa tavoittaa uusia yleisöjä. Suurin haaste on, että asiakkaiden hankintakustannukset ovat nousseet merkittävästi vuosien aikana markkinoiden saturaation ja hintojen nousun vuoksi. Siksi vaihtoehtoiset sovelluskaupat, kuten AppGallery nousevat esille ja ne tarjoavat kehittäjille parempia tuloja tuottavia mahdollisuuksia”, sanoi Jaime Gonzalo.
Tällä hetkellä yli 99,9 prosenttia johtavien sovellusten jakelualustojen kautta ladatuista sovelluksista menettää käyttäjiä kuukausittain, mikä nostaa käyttäjien sitouttamiskustannuksia yhä suuremmiksi.
Puheenvuorossaan Gonzalo huomautti, että AppGallerylla on tällä hetkellä 580 miljoonaa kuukausittaista aktiivista käyttäjää, joista 45 miljoonaa on Euroopassa. Kiinan ulkopuolella AppGallery on lisännyt sovellusten sisäisiä tuloja kolminkertaisesti vuoden takaiseen verrattuna, rentojen pelien kasvu on noussut 20 kertaa samana ajanjaksona, ja kehittäjien kuukausittaiset mainostulot ovat kaksinkertaistuneet.
”Miellä on paljon kuluttavaa yleisöä”, Gonzalo kertoi Pocket Gamer -yleisölle. ”Saksan kaltaisissa maissa keskimääräiset tulot maksavaa käyttäjää kohden ovat 200 dollaria, Isossa-Britanniassa keskiarvo on 159 dollaria, kun taas Puolassa se on 100 dollaria, tähän liittyy erittäin alhainen kehittäjäpanostus. Olemassa olevat Android-pelit voivat olla valmiita liitettäviksi AppGalleryyn minuuteissa. Tuemme myös jokaista peliä ratkaisuilla, kampanjoilla ja kehittäjäsarjoilla, jotka nopeuttavat jakelua ja lisäävät tuloja”.
Tuki idealle vaihtoehtoisten sovellusalustojen puolesta otettiin myönteisesti vastaan, ja kehittäjät ymmärsivät, että heillä oli edessään yhä suurempia haasteita asiakkaiden säilyttämisessä ja joukosta erottumisessa täpötäytetyillä markkinoilla.
Pelaamisesta on tullut nopeimmin kasvava ja yksi menestyneimmistä kategorioista AppGalleryssa, joka tavoittaa miljoonia kuukausittaisia aktiivisia käyttäjiä uusilla ja olemassa olevilla pelisovelluksilla. Sovellusalustalla on lukuisia maailman johtavien yrityksien pelejä, mukaan lukien PUBG Mobile, Mobile Legends, Garena Free Fire, State of Survival ja Lords Mobile.
Jaime Gonzalon suurin toive mobiilipelaamisessa on saumaton pelikokemus. Hän toivoo muun muassa mahdollisuutta irrottaa pelikokemus, jossa tarvitaan tietty laite. Hänen mukaansa pelit voisivat seurata pelaajaa sinne, missä hän kokee pelaamisen mukavaksi. Tämä vaatii hänen mukaansa myös kehittyneitä laiteyhteyksiä ja peliyhteensopivia kannettavia laitteita.
”En usko, että olemme kaukana sellaisesta kokemuksesta. Tämä voitaisiin ratkaista esimerkiksi HarmonyOS:n kaltaiseen integraatioon yltävillä älylaseilla, jotka voisivat hyödyntää Huawei Super-Device -toimintoja. Haasteena on, että Huawein lisäksi vain harvat yritykset pystyvät rakentamaan jotain tällaista”, totesi Gonzalo.
Mikä on AppGallery?
AppGallery on älykäs ja innovatiivinen ekosysteemi, jonka avulla kehittäjät voivat luoda ainutlaatuisia kokemuksia kuluttajille. Ainutlaatuinen HMS Core mahdollistaa sovellusten integroinnin eri laitteille, mikä tarjoaa enemmän käyttömukavuutta ja sujuvamman käyttökokemuksen.
Huawein visiona on tehdä AppGallerysta avoin, innovatiivinen sovellusten jakelualusta, joka on kuluttajien ulottuvilla, ja samalla suojella tiukasti käyttäjien yksityisyyttä ja turvallisuutta ja tarjota heille ainutlaatuinen ja älykäs käyttökokemus. AppGallery on yksi kolmesta suurimmasta sovellusmarkkinapaikasta maailmanlaajuisesti, ja se tarjoaa laajan valikoiman maailmanlaajuisia ja paikallisia sovelluksia 18 kategoriassa, mukaan lukien navigointi ja liikenne, uutiset, sosiaalinen media ja monet muut.
AppGallery on saatavilla yli 170 maassa ja alueella yli 580 miljoonalla kuukausittaisella aktiivisella käyttäjällä maailmanlaajuisesti. Huawei tekee yhteistyötä 5,75 miljoonan kehittäjän kanssa ympäri maailmaa, ja vuonna 2021 AppGalleryn kautta ladattiin sovelluksia 432 miljardia kertaa.