Huawei julkaisi tänään vuoden 2021 tilinpäätöksensä, joka osoittaa, että yhtiön liiketoiminta on ollut vakaalla pohjalla vuoden aikana. Vuonna 2021 Huawein liikevaihto oli 636,8 miljardia juania (noin 91 miljardia euroa) ja nettovoitto oli 113,7 miljardia juania (noin 16,2 miljardia euroa). Tulos kasvoi noin 75,9 prosenttia.
Liikevaihto laski vuonna 2021 jopa 28,6 prosentilla verrattuna vuoteen 2020, joka johtui erityisesti kuluttajaliiketoiminnan hankaluuksista. Viime vuoden tulokseen Huawei on listannut Honorin myymisen, josta saatiin 57,4 miljardin juanin, eli noin 8,15 miljoonan euron myyntivoitto. Huawei myi viime vuonna myös muita liiketoimintojaan, joista yksi oli palvelinliiketoiminta.
Huawein tutkimus- ja kehitystoiminnan kustannukset vuonna 2021 olivat 22,4 prosenttia kokonaisliikevaihdosta eli noin 142,7 miljardia yuania. Huawein tutkimus- ja kehitystoiminnan kokonaiskustannukset kymmenen viime vuoden aikana ovat olleet yli 845 miljardia yuania.
Suomessa Huawei investoi t&k-toimintaan vuonna 2021 noin 78 miljoonaa euroa. Huawei Suomi aikoo jatkaa tutkimus- ja kehitysinvestointien lisäämistä.
”Kaiken kaikkiaan suorituksemme oli ennusteiden mukainen. Verkkoliiketoiminta pysyi vakaana, yritysliiketoiminta jatkoi kasvuaan ja kuluttajapuoli laajentui nopeasti uusille alueille. Lisäksi kehitämme ekosysteemiämme”, Huawein kiertovuorossa oleva puheenjohtaja Guo Ping sanoi.
”Vuoden 2021 tulonmenetyksistä huolimatta kykymme tuottaa voittoa ja kassavirtaa on vahvistunut. Meillä on nyt paremmat valmiudet käsitellä epävarmuutta”, sanoi Huawein talousjohtaja Meng Wangang.
Vuonna 2021 Huawein operaattoritoiminta tuotti 281,5 miljardia juania ja auttoi toimijoita ympäri maailmaa rakentamaan ja käyttämään johtavia 5G-verkkoja. Yhteistyössä operaattoreiden ja kumppaneiden kanssa Huawei on allekirjoittanut yli 3 000 kaupallista sopimusta teollisista 5G-sovelluksista. Tämän kaltaisia 5G-sovelluksia käytetään tällä hetkellä kaupallisesti muun muassa valmistuksessa, kaivoksissa, rauta- ja terästeollisuudessa, satamissa ja sairaaloissa.
Digitaalisen muutoksen ajamana myös Huawein yritysliiketoiminta kasvoi nopeasti ja tuotti vuonna 2021 102,4 miljardia juania. Viime vuoden aikana Huawei lanseerasi 11 skenaarioihin perustuvaa ratkaisua avainaloille, kuten liikenteelle, rahoitukselle, energialle ja teollisuudelle. Yli 700 kaupunkia ja 267 Fortune Global 500 -yritystä on valinnut Huawein digitaalisen muutoksen kumppanikseen, ja Huawei tekee nyt yhteistyötä yli 6 000 huolto- ja palvelukumppanin kanssa eri puolilla maailmaa.
Osana yrityksen Seamless Al Life -strategiaa Huawein kuluttajaliiketoiminta keskittyi laajentamaan globaalia ekosysteemiä älykkäälle, täysin yhdistyneelle aikakaudelle. Tämä toiminta tuotti vuonna 2021 243,4 miljardia juania, ja myynti kasvoi tasaisesti niin älykelloissa, älytelevisioissa, täyslangattomissa kuulokkeissa sekä Huawei Mobile Services -palveluissa. Älykellojen ja älykkäiden näyttöpäätelaitteiden segmenteissä kasvu oli yli 30 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. HarmonyOS-järjestelmää käytettiin vuodesta 2021 lähtien yhteensä yli 220 miljoonassa Huawei-laitteessa, mikä tekee siitä maailman nopeimmin kasvavan mobiililaitteiden käyttöjärjestelmän.
Viime vuoden aikana Huawei on myös keskittynyt laajentamaan openEuler-, MindSpore- ja HarmonyOS-ekosysteemejään avoimen yhteistyön ja yhteisen kasvun periaatteiden pohjalta. Yli kahdeksan miljoonaa kehittäjää käyttää tällä hetkellä Huawein avoimia alustoja, avoimen lähdekoodin ohjelmistoja ja kehitystyökaluja uusien skenaarioiden ja liiketoimintamallien tutkimiseen.
”Tulevaisuudessa Huawei jatkaa matkaansa digitalisoinnin, älykkään muutoksen ja hiilidioksidipäästöjen vähentämisen saralla. Parhaiden lahjakkuuksien, tieteellisen tutkimuksen ja innovatiivisen hengen avulla lisäämme jatkuvasti investointeja ja vahvistamme pitkän aikavälin kilpailukykyämme”, Guo Ping sanoi.
Lähde: Huawein tiedote