Xiaomi on jo maailman toiseksi suurin älypuhelinvalmistaja ja yhtiöllä on monta erillistä brändiä. Xiaomin omat lippulaivapuhelimet ovat olleet Mi-brändin alaisuudessa, mutta yhtiöllä on myös brändit Redmi ja POCO. Tulevaisuudessa Xiaomin älypuhelimissa jätetään historiaan Mi-lisäbrändi, josta ensimmäiset askeleet on otettu jo yhtiön kotimarkkinoilla Kiinassa.
Mi-brändi on ollut tärkeässä roolissa Xiaomin historiassa, sillä sen on kerrottu tarkoittavan kahta asiaa: ”Mobile Internet” sekä ”Mission Impossible”. Nyt Xiaomi ajattelee, että kuluttajien olisi aika yhdistää tuotteet enemmän yrityksen nimeen, enemmin kuin Mi-brändiin. Xiaomi on jo viimeisen vuoden ajan vähentänyt Mi-brändin käyttöä tuotteissaan, sillä Mi-logo on vaihtunut puhelimien takakuorissa Xiaomi-logoon.
Tuotteiden nimissä on edelleen nähty Mi-brändi, sillä globaalistikin on nähty myynnissä Xiaomi Mi 11 -puhelimet, mutta nähtävästi ensi vuonna voidaan odottaa vain Xiaomi 12 -puhelimia ilman Mi-lisäbrändiä. Jo Kiinassa aikaisemmin tässä kuussa Xiaomi esitteli uuden MIX 4 -älypuhelimen, jossa ei myöskään käytetty enää Mi-brändiä.
Mi-brändistä luopuminen ei kuitenkaan helpota Xiaomin tuotevalikoiman selkeyttä, vaan kyseessä on edelleen monen brändin, lisänimen sekä tuotteen sekasotku, jossa ei pysty pysymään perässä. Mi-brändistä luopuminen on myös erikoista, sillä vasta maaliskuussa Xiaomi kertoi uudistaneensa logon isolla rahalla. Käytännössä Mi-logoa vain hieman pyöristettiin, mutta yhtiön mukaan kyseessä oli erittäin työläs jo vuonna 2017 aloitettu projekti.
Lähde: XDA Developers