Moni yhdistää Honorin edelleen Huaweihin, ja tämän myötä edullisiin älypuhelimiin – eikä ihmekään, sillä toimihan Honor Huawein edullisempana alabrändinä useita vuosia. Honorilla on pitkä historia Suomessa, ja vielä Huawein hyvinä aikoina Honor-puhelimien ansiosta kiinalaisvalmistaja saavutti erinomaisia markkinaosuuksia.
Vuoden 2020 lopulla Huawei päätti myydä Honorin, jonka myötä brändi irtautui itsenäiseksi toimijaksi. Kaupan ansiosta Honor pääsi irtautumaan Huawein taakasta, eli Yhdysvaltojen asettamista rajoitteista, joiden takia Huawein valmistamissa puhelimissa ei voinut olla 5G-teknologioita tai Googlen palveluita. Itsenäistymisen jälkeen Honor pystyi jatkamaan toimintaansa normaalisti.
Honorilla oli kunnianhimoisia tavoitteita heti itsenäistymisen jälkeen, ja myös Suomessa yhtiö pystyi rakentamaan vanhan päälle. Honorilla oli jopa liian kunnianhimoiset tavoitteet alkuvuosinaan, mutta yhtiö ei päässyt juurikaan valtaamaan markkinaa. Syitä tälle oli monia, ja yksi oli yhtiön toimimaton lähestymistapa markkinaan sekä keskinkertaiset tuotteet liian korkealla hinnalla.
LUE MYÖS: Arvostelussa Honor Magic6 Pro – Taianomaisen hyvä
Suomalaiset on tunnettu erityisesti hintatietoisina kuluttajina, jotka eivät halua maksaa liikaa. Tämän takia Honor menestyi Huawein alaisuudessa erinomaisesti. Monet varmasti muistavat muun muassa Honor 7-, Honor 8- ja Honor 9 -puhelimien vahvan menestyksen, koska hintaa ei laitteilla ollut liikaa. Samanlaista vastaanottoa ei itsenäistymisen jälkeen julkaistut Honor 50-, Honor 70- ja Honor 90 -puhelimet ole onnistuneet saavuttamaan.
Itsenäistymisensä jälkeen Honor tuo nyt kolmannen sukupolven laitteita markkinoille globaalisti, ja vihdoin yhtiö näyttää tajunneen miten hommat oikeasti kuuluisi hoitaa. Viime vuoden numerosarjalainen Honor 90 oli jo askel parempaan päin keskihintaluokassa, ja nyt Magic6 Pro -puhelimen kanssa pystytään haastamaan erityisesti Samsung.
Magic6 Pron menestys ei varmasti tule Suomessa olemaan vastaavaa kuin Samsungin tuoreilla Galaxy S24 -sarjan laitteilla. Tähän on yksi syy, jonka mainitsinkin aikaisemmin: Honor tunnetaan halpabrändinä, jonka takia 1000-2000 euroa Honorista kuulostaa absurdilta. Honorilla on siis valtavasti työtä tehtävänä brändin eteen, jotta kuluttajat eivät ajattelisi kyseessä olevan vain ok-tason brändi keskihintaluokassa.
Edelleen Honorin ongelma on se, että yhtiön edullisemmat puhelimet, kuten aikaisemmin suosittu numerosarja on hinnoiteltu liian kalliiksi, ja samalla lippulaivatason laitteet alkavat olemaan todella hyviä. Todennäköisesti keskihintaisten puhelimien korkeampi hinta on Honorin ajatuksissa strategia tehdä brändistä premiumimpi nostamalla vain hintaan, mutta tarjoamatta kuluttajille todellista lisäarvoa.
Honorilla onkin siis mielenkiintoinen yhtälö ratkaistavana: miten tehdä brändistä tunnistettavampi premium-kategoriassa unohtamatta kuitenkaan brändin historiaa halpapuhelinbrändinä. Tämä muutos vaatii vuosien työn, eikä suomalaisten ajatuksia brändistä muuteta yhdessä yössä.
Tuotteiden osalta Honor on nyt siinä pisteessä, että kyseessä ei ole enää mikään halpabrändi. 1299 euroa uudesta Magic6 Prosta ja 1999 euroa taittuvasta Magic V2:sta, antavat luvan verrata Honoria suoraan Samsungiin ja Applen. Honorin täytyy tehdä Suomessa asiat nyt oikein ja isosti, jotta myös markkinaosuuksissa voidaan verrata Samsungiin ja Appleen.
Ja mikä tärkeintä: tuotteiden täytyy olla kilpailukykyisiä. En tarkoita, että vain hinnan pitää olla matala, vaan kokonaisuus pitää olla kunnossa lähtien täysin tuotteesta itsestään.
Tällä hetkellä Honor kipuilee erityisesti keskihintaluokassa ja halpapuhelimien kanssa, jonka lisäksi ohjelmiston osalta parannettavaa olisi päivityksien nopeudessa. Hyvänä esimerkkinä muun muassa Android 14:n jakelu – premium-brändiksi itsensä haluava ei yksinkertaisesti vain voi aloittaa jakamaan päivityksiä puoli vuotta kilpailijoita myöhemmin.
Pienet asiat ovat yllättävänkin tärkeitä kokonaiskuvassa – ja Honorin kannattaa pitää se nyt mielessä.