Älypuhelinmarkkinassa on viime vuosina otettu askelia kohti laitteiden pitkäikäisyyttä, joka näkyy esimerkiksi puhelimien pidempänä päivitystukena. Toinen nouseva trendi on ollut ekologisempi ajattelu laitteiden suunnittelussa, joka tulee esille kierrätettyinä materiaaleina. Avainroolissa ovat myös toimivat huoltopalvelut.
Yksi Suomen suurimmista mobiililaitteiden huoltoyrityksistä on Resete, joka vastaa yli kymmenen valmistajan valtuutetuista huolloista. Näiden joukossa ovat muun muassa Apple, Honor, Xiaomi, Motorola sekä Sony. Pääsimme tutustumaan Reseten toimintaan ja keskustelemaan yrityksen toimitusjohtaja Risto Päivänsalon sekä operatiivisen johtajan Tommi Parjasen kanssa.
Resete on kolmen vuoden ikäinen yritys, mutta kokemusta alasta yrityksellä on 20 vuoden verran. Yrityksellä on lisäksi 30 työntekijää sekä kaksi toimipaikkaa, joista toinen on Helsingissä ja toinen Tampereella. Reseten huoltokapasiteetti on 5000 laitetta kuukaudessa, joka vastaa 150-200 laitetta päivässä. Yleisesti huollettavat laitteet ovat puhelimia ja muita mobiililaitteita, mutta Resete vastaa esimerkiksi myös Xiaomin koko ekosysteemin huolloista, joka kattaa myös kaiken robotti-imureista sähköpotkulautoihin.
Huollettavaksi laitteet tulevat Helsingin toimipisteelle aamulla ja lähes kaikki laitteista saadaan huollettua päivän aikana, joten ne lähtevät takaisin asiakkaille jo iltapäivästä. Tärkeässä roolissa ovat myös luotetut logistiikkaratkaisut, kuten Posti ja muut pikakuriiripalvelut.
”Tavoite on saada aamulla saapuneet työt valmiiksi saman päivän aikana. Tässä onnistutaan hyvin ja tietenkin prosessi on tiukan mittaroinnin alla. Meidän rooli on ratkaista asiakkaiden ongelmat nopeasti ja laadukkaasti ilman selityksiä. Silloin kun asiakkaalla on ongelma, meihin luotetaan ja haluamme olla maineemme arvoinen, nopea ja ratkaisukeskeinen. Olisi helppo selitellä ja mennä päämiesten tai muiden ulkoisten tekijöiden taakse mutta se kulttuuri ei asu Resetellä. Ollaan nopeita, hoidetaan ratkaisut ja jos mokataan, niin myönnetään ja hoidetaan asia kuntoon”, kertoi operatiivinen johtaja Tommi Parjanen.
Nopeudesta kertoo myös se, että Resete pystyy tarjoamaan huollot odottaessa. Esimerkiksi akun tai näytön vaihtaminen onnistuu ajanvarauksella. Jos kyseessä on kuitenkin takuuhuolto ja päätöstä huollosta joudutaan odottamaan valmistajalta, niin huolto kestää pidempään. Lisäksi on myös poikkeustilanteita, sillä välttämättä varaosia ei ole.
Resete on tehnyt paljon töitä toiminnan tehostamiseksi ja käytössä on automatisoitu järjestelmä. Tämän ansiosta varaosia on riittävästi huollettaviin laitteisiin sekä huollot onnistuvat ilman viiveitä. Risto Päivänsalon mukaan nopeudesta ei tingitä, ja Resetellä on ratkaisuhenkinen kulttuuri.
Huoltotöiden nopeutta seurataankin monella mittarilla. Resetellä takuuhuoltojen läpimenoajan kerrotaan olevan ainoastaan 1,4 päivää ja asiakasvelotustöissä aika on keskimäärin 2,9 päivää. Lisäksi asiakastyytyväisyysmittari on 77, joka tarkoittaa asiakkaiden olevan erittäin tyytyväisiä huoltopalveluiden toimintaan.
Päivänsalo huomauttaakin, että asiakas on silloin tyytyväinen, kun pystytään tarjoamaan kokemus nopeasta palvelusta. Lisäksi asiakkaat haluavat ajantasaista tietoa huollon tilasta sekä selkeän arvion huollon kestosta. Tyytymättömyyttä huolloissa aiheuttaa tilanteet, joissa huolto ei menekään takuuseen ja asiakas joutuu maksamaan laitteen tarkistusmaksun.
Vanhat puhelimet kiertoon
Resete on panostanut kiertotalouden tehostamiseen. Siinä missä laitevalmistajat panostavat omalta osaltaan laitteiden pitkäikäisyyteen sekä ekologiseen ajatustapaan, niin Resete tiedostaa käytettyjen laitteiden markkinan suuren potentiaalin.
Yleisesti kuluttajilla on kaksi vaihtoehtoa rikki menneen puhelimen kohdalla. Monesti hankitaan edelleen uusi tilalle, mutta edullisesti korjattavissa olevat viat saatetaan korjauttaa. Yksi tavallisimmista huoltotoimenpiteistä on akun vaihtaminen uuteen, jolla pystytään pidentämään puhelimen käyttöikää selvästi. Lisäksi kyseessä on ympäristö- ja lompakkoystävällinen vaihtoehto.
Elektroniikan Tukkukauppiaiden ja GfK:n julkaisemien tietojen mukaan Suomessa myytiin vuonna 2022 reilut 2,6 miljoonaa älypuhelinta. Lisäksi kuluttajat ostavat jatkuvasti kalliimpia puhelimia, sillä vuoden aikana myytyjen puhelimien keskihinta nousi 12,9 prosentilla. Aikaisemmin keskimääräinen myyntihinta oli 357 euroa, mutta vuonna 2022 myyntihinta nousi 403 euroon.
Suomessa kuluttajien ostokäyttäytyminen tähtää aikaisempaa kalliimpiin laitteisiin, jotka ovat suunnattu käytettäväksi pidempään. Varsinaisia tilastoja ei kuitenkaan ole olemassa käytettyjen puhelimien myynnistä, vaikka yleisesti kyseessä uskotaan olevan kasvava ala.
Reseten operatiivinen johtaja Tommi Parjanen kannustaa suomalaisia huollattamaan laitteitaan , sillä se pitää laitteen jälleenmyyntiarvon korkeampana.
”Huollattaminen kannattaa aina, poikkeuksena tilanne missä uusi laite tulee halvemmaksi. Huoltamalla laite valtuutetussa huollossa laitteen jälleenmyyntiarvo säilyy parhaimmalla mahdollisella tavalla. Esimerkiksi Apple tuotteissa tällä on jo suuri merkitys. Tilanne on hieman sama kuin autokaupassa, väliraha pienenee kun laitteesi on huippukunnossa”, totesi Parjanen.
Myös kierrätyksen osalta Resete palvelee asiakkaitaan. Mobiililaitteiden kierrätys onnistuu huoltoliikkeissä veloituksetta ja laitteista saatetaan myös maksaa hyvitys. Parjasen mukaan tavoitteena on saada tavara, metallit ja alkuaineet kiertoon ilman, että niitä tarvitsisi jatkuvasti kaivaa lisää.
”Kierrätys on erinomaisen tärkeä asia ja säästää luontoa. Valmistusvaihe matkapuhelimissa edustaa noin 80 prosenttia koko elinkaaren hiilijalanjäljestä. Meille voi tuoda laitteet kierrätykseen ja otamme ne mielellään veloituksetta vastaan ja mikäli laitteella on jälleenmyyntiarvoa saa laitteesta kilpailukykyisen hyvityksen”, kertoi Parjanen kierrätysvaihtoehdoista.
Kiertotalouden edistämistä varten huoltoliikkeet ovat avainroolissa. Kuluttajat voivat uutta puhelinta ostaessa viedä vanhan puhelimen jälleenmyyjälle, jonka jälkeen jälleenmyyjät voivat huollattaa vanhan puhelimen ja antaa sille uuden elämän.
Resete onkin käytettyjen puhelimien kaupassa mahdollistajan roolissa kanavakumppaneille. Esimerkkinä on muun muassa DNA:n tammikuussa avaama käytettyjen puhelimien Vaihtokapula-verkkokauppa. Kierrätetyt puhelimet huolletaan ja tyhjennetään, jonka jälkeen ne ovat jälleen täysin käyttökelpoisia ja valmiita uuteen elämään toisen kuluttajan käytössä.
Kiertotalous tarkoittaa älypuhelimien kannalta siis elinkaaren pidentämistä ja niiden mahdollista kierrätystä, jotta vanhojen puhelimien materiaalit voidaan käyttää uudelleen uusien puhelimien valmistuksessa.
Huoltopalveluiden tulevaisuus
Apple on avannut valituilla markkinoilla Self Service Repair -verkkokaupan, jonka kautta kuluttajat voivat ostaa helpommin varaosia sekä tarvikkeita omatoimista huoltoa varten. Halukkaat ja uskaliaimmat voivat tehdä huoltoja itse aikaisempaa helpommin. Apple ei ole ainoa valmistaja uuden huoltoratkaisun kanssa, mutta se herättää kysymyksiä huoltoyrityksiä kohtaan.
Itse mobiililaitteiden huoltamiseen lähtemisen kynnys on edelleen suuri, vaikka valmistajat pyrkivätkin madaltamaan sitä. Reseten toimitusjohtaja Risto Päivänsalon mukaan edelleen vain harvat uskaltavat lähteä tekemään huoltoja itse, ja hänen mukaansa huoltaminen ei tule itse tehtynä juurikaan edullisemmaksi. Yleensä huoltokustannuksista pelkän varaosan osuus on jopa 80-90 prosenttia.
Päivänsalo ei usko mobiililaitteiden itsekorjauksen räjähdysmäiseen nousuun, vaikka uusia vaihtoehtoja tuleekin tarjolle. Lisäksi laitteiden itse korjaamiseen liittyy aina riskejä, joista yksin on laitteen arvon heikkeneminen sekä takuun katoaminen.
”Itse korjaamista on aina ollut ja vaikka siihen mahdollisesti nyt on tulossa varaosien osalta hieman parempia mahdollisuuksia, ei kädentaitoja kuitenkaan ole ostettavissa. Mikäli et ole mitenkään varma osaamisestasi, älä korjaa itse. Mobiililaitteissa on varsin tehokkaat akut ja kannattaa miettiä millaisia riskejä olet valmis ottamaan tämän asian kanssa. Kyseessä on terveys ja omaisuus. Lisäksi on kyse varsin pienistä liittimistä ja ruuveista sekä herkistä komponenteista, joten työ ei helppo”, kertoivat Risto Päivänsalo sekä Tommi Parjanen.
Kun itsepalvelukorjaukset mahdollisesti yleistyvät, niin nouseekin ilmoille kysymys; mikä on huoltopalveluiden tulevaisuus ja miten huoltopalveluita voidaan parantaa? Reseten toimitusjohtajan mukaan yrityksen pitää elää alan hengessä ja olla mukana alan trendeissä. Keskeisiksi osa-alueiksi tulevaisuudessa hän nosti nopeuden, palvelun ja kiertotalouden.
Lisäksi tärkeässä roolissa tulee jatkossakin olemaan verkosto ja kumppanuudet moneen suuntaan. Päivänsalon mukaan haaste ei ole niinkään korjaamisessa, vaan enemmän verkostossa. Korjaaminen ei ole enää yhtä haastavaa kuin ennen, sillä nykyisin ei vaihdeta enää komponentteja piirilevyltä, vaan vaihdetaan kokonaisia piirilevyjä.
Reseten mukaan laajemman verkoston ja toimivan logistiikan avulla voidaan palvella paremmin kuluttajia, ja samalla voidaan tarjota uusia mahdollisuuksia kiertotalouden edistämiseksi.