MotorolaYleinen

Motorola tähtää kolmanneksi suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi – Vahvistaa läsnäoloaan useilla markkinoilla ja keskittyy huipputason laitteisiin

Motorola Edge 50 Ultra

Lenovon mobiililiiketoiminnan sekä Motorolan johtaja Sergio Buniac on jakanut oman visionsa koskien Motorolan puhelinliiketoimintaa.

Hänen mukaansa Motorola tulee tavoittelemaan kolmen suurimman älypuhelinvalmistajan joukkoon pääsemistä kansainvälisillä markkinoilla pois lukien Kiinan. Buniacin mukaan yritys on pystynyt pitämään kolmen parhaan sijoituksensa jo Pohjois-Amerikan ja Latinalaisen Amerikan markkinoilla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Motorolalla on sisäinen suunnitelma, joka kantaa nimeä ”Gladiator Project”. Se pitää sisällään kolme suurta muutosta, jotka Motorola tekee liiketoimintastrategiaansa. Yksi näistä on liiketoiminnan laajentaminen keskittyen erityisesti globaaleihin markkinoihin Latinalaisen Amerikan ja Pohjois-Amerikan ulkopuolella. Kyseessä on merkittävä muutos aikaisempaan.

Toiseksi mainitaan keskittyminen vahvemmin huipputason puhelimiin Razr- ja Edge-malliston laitteilla. Lisäksi yhteistyö esimerkiksi Pantonen ja Bosen kanssa näkyy huippulaitteissa ja kohderyhmä on myös Gen Z -sukupolvi, erityisesti naiskäyttäjät sekä B2B-käyttäjät. Yrityspuolella ThinkPhonen kerrotaan olleen jopa menestys ja kasvattaneen myyntiä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Jo käytössä oleva uudistettu strategia on tuottanut Motorolan mukaan myös tuloksia. Viime vuoden Razr 40 -sarjan puhelimien toimitusmäärä on viisinkertaistunut edeltäjään verrattuna. Lisäksi tilikaudella 2023-24 yhtiön älypuhelimien aktivoinnit ovat kasvaneet 12 prosentilla edellisvuodesta, joista huippupuhelimien osuus oli 25 prosenttia.

Liikevaihto Aasian ja Tyynenmeren markkinoilla on kasavanut 88 prosentilla, ja EMEA-alueella vastaavasti 40 prosentilla. Sergio Buniac on myös uskonut, että Motorolan älypuhelinliiketoiminta on siirtynyt ”selviytymistaistelusta” nyt ”taistelu voitosta” -tilaan viimeisen kuuden vuoden aikana.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vuoden 2022 viimeisellä neljänneksellä Motorolan markkinaosuus oli Yhdysvalloissa 6 prosenttia ja Latinalaisessa Amerikassa jopa 24 prosenttia. Latinalaisessa Amerikassa Motorola oli toiseksi suurin puhelinvalmistaja heti Samsungin jälkeen. Lenovon kotimaassa, eli Kiinassa Motorolan laitteiden asema on selvästi heikompi, eikä ne yllä suurimpien brändien joukkoon.

Tulevaisuudessa Motorolan kerrotaan panostavan aikaisempaa enemmän tekoälyn integroimiseen älypuhelimiin.

Lähde: Mydrivers.com (kiinaksi) 

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Motorola