Samsungilla ei tällä hetkellä mene kovinkaan mairittelevasti. Yhtiön Note 7 -puhelimesta on tullut yhtiölle täydellinen PR-painajainen. Heti laitteen myynninaloituksen jälkeen, alkoi maailmalta
kantautua tietoja laitteiden ylikuumenemisista, sekä pahimmissa tapauksissa puhelimet ovat syttyneet tuleen.
Samsung teki sen mitä oli pakko, ja keskeytti laitteiden toimitukset ja pyysi laitteen hankkineita asiakkaita vaihdattamaan laitteensa uuteen korjattuun versioon, jonka jakelu alkoi muutama viikko sitten.
Valitettavasti Samsungin kannalta. näyttää siltä että ongelmaa ei ole saatu korjattua ja maailmalta onkin kuulunut tähän päivään mennessä ainakin viisi uutta tapausta, jossa ”turvallinen versio” Note 7 -puhelimesta on syttynyt palamaan.
Ensimmäisen takaisinkutsun kohdalla Samsung ilmoitti, että vika on paikallistettu puhelimen akkuun, ja koski vain Samsungin tytäryhtiön Samsung SDI:n valmistamia akkuja. Samsung on kertonut vaihtaneensa akut ja vian tulisi olla korjattu.
Samsung on eilen illalla julkaissut uuden tiedotteen, jossa yhtiö ilmoittaa uusien ”turvallisten” puhelimien takaisinkutsunnasta. Yhtiö kertoo tiedotteessaan, että laitteen valmistus ja toimitukset ovat toistaiseksi keskeytetty, kunnes Samsung saa tutkittua puhelimet viranomaisten kanssa.
”Työskentelemme asianmukaisten viranomaisten kanssa tutkiaksemme viime aikoina raportoidut Galaxy Note7:ään liittyvät tapaukset. Koska kuluttajien turvallisuus säilyy tärkeimpänä, Samsung pyytää kaikkia operaattori- ja jälleenmyyjäkumppaneitaan pysäyttämään Galaxy Note7 -laitteiden myynnin ja vaihdot siksi ajaksi, kun tutkimukset ovat käynnissä.
Pysymme sitotuneina työskentelemään ahkerasti asianmukaisten viranomaisten kaikkien tarpeellisten toimien tekemiseksi tilanteen ratkaisemiseksi. Kuluttajien, joilla on joko alkuperäinen Galaxy Note7 tai Galaxy Note7 -vaihtolaite, pitäisi sammuttaa ja lopettaa käyttämästä laitetta ja hyödyntää tarjolla olevat korvauskeinot.”
Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Samsung kehoittaakin kaikkia laitteen jo omistavia sulkemaan puhelimesta virrat ja lopettamaan puhelimen käyttämisen välittömästi. Suomeen ei Samsung toistaiseksi ole toimittanut vielä yhtään Note 7 -puhelinta, joten suomalaisten ei ainakaan toistaiseksi tarvitse asiasta olla huolestuineita, ellei laitetta ole hankkinut jostain muusta maasta.
Mielenkiintoista nähdä, miten Samsung tämän PR-painajaisen tulee hoitamaan, mutta sanomattakin on selvää että Note -sarjan imago, ja samalla koko Samsungin puhelinperheen image on kokenut jo kovan kolauksen, joka varmasti tulee vaikuttamaan myös seuraavien Samsungin puhelinten julkaisuun ja myyntiin.
Mitä mieltä lukijamme ovat, mitä Samsungin tulisi tehdä? Pitäisikö koko Note 7 -puhelin unohtaa ja keskittyä ensi vuoden alussa tulevaan Galaxy S8 -puhelimeen?