Yleinen

OmaKanta saa mobiilisovelluksen ensi vuonna – helpottaa omien tietojen katselua ja asioiden hoitamista

Kanta.fi etusivu

OmaKanta verkkopalvelu on toistaiseksi toiminut vain selaimen kautta, ja sieltä nähdään sosiaali- ja terveydenhuollon kirjaamia tietoja sekä reseptejä. Ensi vuonna OmaKanta saa oman mobiilisovelluksensa. Puhelimeen ladattavan OmaKanta-sovelluksen luvataan nopeuttavan palvelun käyttöä ja helpottavan terveysasioiden hoitamista.

Kanta-palveluiden mukaan tavoitteena on julkaista sovellus keväällä 2025. Sovellusta kehitetään yhteistyössä sosiaali- ja terveysalan toimijoiden kanssa. OmaKannassa näkyvät esimerkiksi reseptit, laboratoriotulokset ja lääkärikäynnin kirjaukset. Vaiheittain näkyviin tulevat myös sosiaalipalvelujen tiedot sitä mukaa kuin toteutukset hyvinvointialueilla etenevät.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kela kehittää nyt OmaKannan mobiilisovellusta, joka helpottaa omien tietojen katselua ja asioiden hoitamista. Päätöksen sovelluksen toteuttamisesta on tehnyt sosiaali- ja terveysministeriö.

OmaKanta-sovelluksessa käyttäjälle voidaan lähettää puhelimeen esimerkiksi ilmoitus vanhentuvasta reseptistä tai laboratoriotulosten saapumisesta. OmaKantaan kirjautumista voidaan nopeuttaa sovelluksessa sormenjälki- tai kasvotunnistuksella.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Sovelluksen lähettämät ilmoitukset ja nopea tunnistautuminen helpottavat erityisesti niitä, jotka käyttävät paljon terveyspalveluja”, Kanta-palvelujen kehityspäällikkö Mira Liski kertoo.

Tarve OmaKanta-mobiilisovellukselle on tunnistettu asiakastutkimuksissa, -datassa ja -palautteissa. Suuri osa ihmisistä hoitaa asioitaan puhelimella ja toivoo sujuvampaa mobiiliasiointia. Muissa Pohjoismaissa on jo käytössä vastaavia kansallisia mobiilisovelluksia.

OmaKantaan voi tallentaa myös hyvinvointitietoja, joita asiakas itse kerää ja kirjaa omasta terveydestään, ja tulevaisuudessa terveydenhuollon ammattilainen voi hyödyntää näitä kirjauksia hoidon tukena.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

OmaKantaa ja sen mobiilisovellusta kehitetään osana sote-alan digipalvelujen kokonaisuutta. Työssä ovat mukana yksityinen sote-sektori ja hyvinvointialueet, jotka tarjoavat asukkaille omia digitaalisia asiointipalvelujaan. OmaKannasta ja sen mobiilisovelluksesta voidaan tulevaisuudessa ohjata sujuvasti alueiden asiointipalveluihin.

”Digipalvelut on tärkeää suunnitella saumattomaksi kokonaisuudeksi, jossa kansalliset, alueelliset ja yksityiset palvelut täydentävät tosiaan. Kansalliset ratkaisut oikein hyödynnettyinä ovat kustannustehokkaita ja varmistavat yhdenvertaisen digiasioinnin koko Suomessa”, erityisasiantuntija Timo Ukkola sosiaali- ja terveysministeriöstä toteaa.

OmaKanta-sovellusta kehitetään EU-rahoituksella osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.

Lähde: OmaKannan tiedote

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Yleinen