AppleYleinen

Onko Applen valta-asema murtumassa yhtiön kotimarkkinoilla? Motorola ja Samsung kasvussa Yhdysvalloissa

Apple iPhone 13

Tutkimusyhtiö Counterpoint on julkaissut tänään mielenkiintoisen raporttinsa älypuhelinmarkkinan kehityksestä Yhdysvaltojen markkinoilla vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen aikana. Tutkimusyhtiön mukaan Apple on edelleen markkinajohtaja kotimarkkinoillaan, mutta kilpailu on koventunut.

Yhdysvaltojen älypuhelinmarkkinan kerrotaan pienentyneen 6 prosentilla verrattuna vuotta aikaisempaan. Counterpoint kertoo premium-laitteiden myynnin hidastuneen viime vuoden lopun jälkeen ja jatkuvat toimitusrajoitukset vaikuttivat 5G- ja LTE-latteiden saatavuuteen. Tutkimusyhtiön mukaan toimitettujen puhelimien määrän lasku johtuu monesta syystä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Vaikka vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä myynti oli heikompaa kuin viime vuonna, tämä on nähtävä kontekstissa. Se ei ole merkki markkinoiden supistumisesta, koska viime vuoden Q1 oli epätavallisen korkea useiden kysyntään vaikuttavien tekijöiden vuoksi. Applen iPhone 12 -sarjan myynti siirtyi vuoden 2021 ensimmäiselle neljännekselle”, kommentoi Counterpointin tutkimusjohtaja Jeff Fieldhack.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Counterpointin mukaan vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä, eli tammi-maaliskuussa Applen ja Samsungin suorituskyky oli vakaata. Lisäksi Motorola, Google, TCL ja OnePlus pystyivät kasvattamaan volyymiaan erityisesti LG:n poistuessa markkinoilta. Motorola on saavuttanut aggressiivisesti Yhdysvaltojen kolmannen sijan 12 prosentin markkinaosuudella.

Applen ja Samsungin yhteenlaskettu markkinaosuus oli jopa 75 prosenttia. Applen markkinaosuus oli 47 prosenttia, joka on vähemmän kuin vuotta aikaisemmin ollut 54 prosentin markkinaosuus. Samsungin markkinaosuus oli 28 prosenttia, kun vielä vuotta aikaisemmin se oli 25 prosenttia.

Applen osalta iPhone 13 -puhelimien myynnin kerrotaan vastanneen 80 prosenttia yhtiön kaikista myymistä puhelimista Yhdysvalloissa vuoden alussa. Lisäksi Samsungin markkinaosuus on Yhdysvalloissa suurin sitten vuoden 2014 ensimmäisen neljänneksen. Samsungin vahvaan myyntiin vaikuttivat Galaxy S22- ja Galaxy A -sarjat.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

OnePlus kasvoi myös viime vuoteen verrattuna, mutta vuoden alku ei ollut kuitenkaan brändille helppo ja myynti supistui verrattuna edeltävään neljännekseen. OnePlus 10 Pron kysynnän kerrotaan olleen suhteellisen heikkoa. OnePlus julkaisi Yhdysvalloissa vasta hiljattain uuden OnePlus Nord N20 5G -puhelimen, josta brändi etsii uutta kasvua.

Counterpoint on kertonut lisäksi MediaTekin saavuttaneen toistaiseksi suurimman markkinaosuutensa Yhdysvalloissa myytyjen Android-puhelimien piirivalmistajana. MediaTekin markkinaosuus on jopa 37 prosenttia, joka on saavutettu erityisesti edullisien LTE-järjestelmäpiirien ansiosta.

Lähde: Counterpoint

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja pääkirjoittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Apple