Samsungin taittuvanäyttöisien puhelimien kysyntä on ollut kasvussa viime vuosina, eikä kovin suurta kilpailua ole nähty globaaleilla markkinoilla. Taittuvanäyttöiset puhelimet ovat herättäneet paljon mielenkiintoa erityisesti kestävyyden osalta, eikä myöskään takuuhuollot ole olleet mitenkään selviä tapauksia. Nyt Samsungin puhelimien kestävyys on noussut jälleen otsikoihin.
Galaxy Z Fold 3 -puhelimien käyttäjät ovat alkaneet viime viikkoina valittamaan taittuvien näyttöjen hajoamisesta ilman mitään selvää syytä. Näyttöjen hajoaminen on tapahtunut huolellisessa käytössä, mutta juuri takuun päättymisen jälkeen. Takuun umpeuduttua kuluttajat joutuvat joka tapauksessa korjauttamaan puhelimen omalla kustannuksellaan.
PhoneArena-sivuston mukaan yksi käyttäjistä kertoi puhelimen näytön hajonneen, vaikka puhelin ei ole koskaan pudonnut. Kyseinen käyttäjä maksaa edelleen laitteen ostamiseen käyttämäänsä 1100 dollaria, joten puhelin hajosi ennen kuin sitä on edes maksettu kokonaan.
Kyseinen käyttäjä otti yhteyttä Samsungiin, jolle kerrottiin huoltoliikkeen toimesta korjauksen maksavan 800 dollaria. Kyseessä on 73 prosenttia puhelimen ostohinnasta, joka on suuri summa korjauksesta, joka ei välttämättä ole ollut käyttäjän aiheuttama vika.
Samanlaisia tapauksia on ollut myös muita. Muun muassa Reddit-käyttäjä ”Snoo_23916” kertoo oman Galaxy Z Fold 3 -puhelimen sisänäytön hajonneen taitoskohdasta huolellisesta käytöstä huolimatta 15 kuukautta ostamisen jälkeen. Vastaavia tapauksia on useita, eikä Samsung ole kommentoinut tilannetta millään tavalla.
Monissa maissa puhelimille annetaan ainoastaan 12 kuukauden takuu, mutta Suomessa takuuaika on 24 kuukautta. Kaikki ilmenneet tapaukset hajonneiden näyttöjen kanssa ovat olleet takuuajan päättymisen jälkeen. Tästä voidaan päätellä taittuvien näyttöjen eliniän olevan normaalissa käytössä vain 1-2 vuoden verran.
Lähde: PhoneArena
Omani hajosi vain 5kk oston jälkeen, ensin keskelle tuli sellainen taittokohta ja ylä ja alapäähän keskikohdasta alkoi suojakuori irtoa. Se näyttö hajosi sitten sen jälkeen (muttei heti). Redditissä kun lueskelin niin joku on huomannut että heti kun ison näytön suojakuoreen tulee jotain kuplia tai taittokohtia niin se täytyy heti vaihtaa. Sain kahden viikon tappelun jälkeen samsungilta ilmainen huolto. Mutta tämä oli hajonnut itsestään uudestaan vähän ennen kun yksi vuosi oli mennyt. Samsung ei uskonut että meni itsestään, onneksi oli samsung care+ ostettuna mutta siinäkin on hemmetinmoinen vaiva. Ei enään ikinä samsungin taittopuhelinta, ja kantapään kautta.