Korealainen Samsung esitteli uudenlaisen ratkaisun tietojen suojaamiseen siinä kohtaa, kun laite joudutaan lähettämään huoltoon esimerkiksi hajonneen näytön seurauksena. Lähes poikkeuksetta huoltoon viemisen yhteydessä laitteen omistajalta kysytään sisäänpääsykoodi, jotta huoltoyhtiön työntekijä pääsee käsiksi laitteeseen esimerkiksi tarkistamaan, että kaikki toimii normaalisti huollon jälkeen.
Pääsykoodin antaminen tuntemattoman käsiin saattaa tuntua hyvin epämukavalta, sillä pääsykoodin avulla huoltoliike pääsee käsiksi kaikkiin käyttäjän tietoihin. Samsung on nyt ratkaissut ongelman uudenlaisella ratkaisulla.
Samsungin mukaan käyttäjä voi jatkossa aktivoida puhelimen asetuksista erityisen korjaustilan. Aktivoidessaan korjaustilaa käyttäjä päättää, että mihin tietoihin huoltoyhtiöllä on pääsy. Käyttäjä voi siis oletettavasti sulkea pääsyn esimerkiksi viesteihin, henkilökohtaisiin tietoihin tai kuviin. Korjaustila sallii huoltoyhtiölle pääsyn pääasiassa puhelimen vakiosovelluksiin.
Korjaustila tulee ensimmäisenä saataville Galaxy S21 -sarjan älypuhelimille. Samsung laajentanee ominaisuutta jatkossa muihinkin laitteisiin.
Korjaustilan saa päälle menemällä laitteen asetuksiin ja valitsemalla sieltä ”akku ja laitteen huolto”. Tämän jälkeen laite tulee käynnistää uudelleen, jonka jälkeen korjaustila aktivoituu. Korjaustilan saa pois päältä laitteen uudelleenkäynnistyksellä ja syöttämällä puhelimen pääsykoodin.
Hienoa Samppa!
No jopas on v*itun käytännöllinen 😅 esim. jos vaikka näyttö rikki niin mitempä tuota teet, toinen homma että puhelinta korjaava henkilö/yritys ei tarvitse koodeja mihinkään. Näytön toimivuuden voi tarkastaa ilmankin.