XiaomiYleinen

Näin Suomen älypuhelinmarkkina kehittyi vuoden alussa – Xiaomi hyppäsi kolmannelle sijalle ja kasvatti markkinaosuuttaan 623 prosentilla

Huawei P40 Pro+, Samsung Galaxy S21 Ultra ja Xiaomi Mi 11 Ultra.

Tutkimusyhtiö Counterpoint on kertonut yksityiskohtaisempia tietoja Suomen älypuhelinmarkkinan kehityksestä vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen aikana, eli tammi-maaliskuussa. Samalla Counterpoint toimitti SuomiMobiilille yksityiskohtaisempia tietoja valmistajien markkinaosuuksista sekä kasvuprosenteista. Suomessa erityisesti Huawei on menettänyt osuuksiaan ja Xiaomi kasvaa kovaa tahtia.

Vuositasolla Suomessa älypuhelinmarkkinan on kerrottu kasvaneen 28 prosentilla, joka on nopeammin kuin vertailukohtina olleissa Tanskan ja Alankomaiden markkinoilla. Suomessa Samsungin kerrotaan ottaneen takaisin markkinajohtajan paikkansa, vaikka vuoden 2020 lopussa Apple pystyi ohittamaan korealaisjätin. Samsungin markkinaosuus oli toimitetuista älypuhelimista 38 prosenttia vuoden alussa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Myös Applen kerrottiin jatkaneen hyvää tahtiaan Suomen markkinassa, vaikka se tippuikin toiselle sijalle. Applen markkinaosuus oli vuoden alussa 24 prosenttia. Xiaomi ja OnePlus kasvoivat nopeinten Suomen markkinoilla verrattuna vuotta aikaisempaan, ja molemmilla oli varsin samanlainen markkinaosuus, joka on 14 prosenttia kaikista toimitetuista älypuhelimista. OnePlus pystyi kasvattamaan markkinaosuuttaan 100 prosentilla verrattuna vuotta aikaisempaan.

Xiaomin markkinaosuus Suomessa on kasvanut nopeammin kuin yhdelläkään muulla valmistajalla. Xiaomin markkinaosuus kasvoi 623 prosentilla verrattuna vuotta aikaisempaan. Vuoden 2020 alussa Xiaomin markkinaosuus oli vain 3 prosenttia, mutta vahvemman läsnäolon seurauksena se on kasvanut nyt 14 prosenttiin. Xiaomi on myös ohittanut OnePlussan sijoittuen kolmannelle sijalle, vaikka markkinaosuus onkin sama.

Julkaistujen tietojen mukaan kiinalaisen Huawein markkinaosuus Suomessa on romahtanut lähemmäksi nollaa, sillä kaikista toimitetuista puhelimista vain 2 prosenttia oli Huawein tai Honorin puhelimia. Vielä vuotta aikaisemmin Huawein markkinaosuus oli 21 prosenttia, joten laskua on tapahtunut 86 prosenttia. Huawei on kuitenkin edelleen TOP5-valmistajien joukossa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Huawein jälkeen kuudenneksi suurin valmistaja on yllättäen CAT, joka on  vuodessa nostanut 105 prosentilla toimituksiaan ja nyt markkinaosuus on 2 prosenttia. Myös kiinalainen OPPO on päässyt listoille mukaan 2 prosentin markkinaosuudella, vaikka yhtiön puhelimia ei Suomessa virallisesti myydäkään. Suomalainen HMD Global on kokenut Suomessa myös pientä alamäkeä, sillä markkinaosuus on laskenut 2 prosenttiin, joka tarkoittaa Counterpointin mukaan yhden prosentin tiputusta.

Counterpointin tietojen mukaan eniten myyty älypuhelin Suomessa oli alkuvuonna Applen iPhone 12, mutta Android-puhelimista eniten myydyin oli OnePlus Nord.

Lähde: Counterpoint, Counterpointin tiedot (sähköposti)

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja pääkirjoittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Xiaomi