Tutkimusyhtiö Canalys kertoo, että älypuhelinmarkkinat ovat jatkaneet kasvuaan vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen aikana. Kasvua on tapahtunut 11 prosenttia ja kasvun kerrotaan selittyneen maailmantalouden elpymisellä.
Tilastoiden mukaan Samsung on noussut takaisin kärkipaikalle ja yhtiön osuus marakkinoista on tällä hetkellä noin 20 prosenttia. Apple tulee perässä noin 16 prosentin osuudella. Viime vuoden lopulla Apple onnistui ohittamaan Samsungin ja nousemaan hetkeksi kärkipaikalle, mutta Samsungin alkuvuoden Galaxy S24- sekä Galaxy A -sarja on nostanut Samsungin takaisin kärkeen.
Markkinat ovat tutkimusyhtiön mukaan aiempaa enemmän hintapolarisoituneet, joka näkyy siinä, että kuluttajat “ovat kyllästyneet” halvemmassa hintapisteessä esimerkiksi Xiaomiin. Xiaomin sijaan puhelinmerkit Transsionin alaisuudessa ovat kasvaneet voimakkaasti.
Trassionin alle kuuluvat länsimaissa tuntemattomammat merkit, kuten Tecno, Infinix ja Itel. Transsion on kasvattanut markkinaosuuttaan vuodessa 6 prosentista nykyiseen noin 10 prosenttiin.
Xiaomi on kuitenkin vahvasti Samsungin ja Applen takana 14 prosentinmarkkinaosuudellaan. Kiinalaisyhtiö on kasvanut markkinassa vuoden aikana noin 3 prosenttia. Yhdeksi syyksi arvellaan Xiaomin Redmi-brändi, joka tarjoaa keskihintaluokkaisia puhelimia.
Tutkimusyhtiön mukaan Oppo ja Samsung pyrkivät kasvattamaan markkinaosuuksiaan voimakkaalla markkinoinnilla. Samsungin eduksi kerrotaan myös onnistuneet investoinnit ja kehitystyö tekoälyominaisuuksiin Galaxy S24 -sarjassa. Tutkimusyhtiön mielestä seuraavaksi “kaikki katseet” kohdistuvat Appleen ja sen tekoälyominaisuuksiin, joita Applen uskotaan tuovan syksyn iOS 18 -käyttöjärjestelmään.
Kärkiviisikon ulkopuolisten älypuhelinvalmistajien osuus tämänhetkisestä markkinasta on kolmasosan verran, eli noin 33 prosenttia. Viidenkärjen ulkopuolelle ovat jääneet esimerkiksi OnePlus, Vivo sekä suomalaisbrändi HMD Global.
Lähde: Canalys