Yleinen

Tutkimusyhtiö: Honor ja Motorola kasvavat voimakkaasti Euroopassa – Xiaomi ja Samsung menettivät markkinaosuuksia

Motorolan logo

Tutkimusyhtiö Canalys on julkaissut tänään raporttinsa Euroopan älypuhelinmarkkinan kehityksestä viime vuoden lopulta. Euroopassa myytiin loka-joulukuussa 2023 yhteensä 37,8 miljoonaa älypuhelinta, joka on 3 prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Applen kerrotaan palanneen markkinajohtajan asemaan seitsemän neljänneksen jälkeen, ja samalla Samsungin on tippunut toiselle sijalle. Applen myynti kasvoi 1 prosentilla 12,4 miljoonaan kappaleeseen. Vastaavasti Samsungin myynti laski 12 prosentilla 10,8 miljoonaan kappaleeseen. Kolmannen sijoituksen piti Xiaomi, jonka myynti laski 10 prosentilla 6 miljoonaan kappaleeseen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kasvua nähtiin erityisesti Honorin ja Motorolan osalta. Motorola toimitti 2 miljoonaa puhelinta, jolla saavutettiin 5 prosentin markkinaosuus. Motorolan toimitukset kasvoivat peräti 73 prosentilla verrattuna vuotta aikaisempaan. Honor toimitti 1,1 miljoonaa puhelinta saavuttaen 3 prosentin markkinaosuuden. Myynti kasvoi huimat 116 prosenttia.

”Huipputason älypuhelimet ottivat ennätysosuuden Euroopan markkinoilla Q4 2023 aikana. lähes 40 prosenttia älypuhelintoimituksista hinnoiteltiin yli 800 dollarin hintaan,” sanoi Runar Bjørhovde, analyytikko Canalysilla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Kolmen kärjen ulkopuolella maisema muuttui merkittävästi vuonna 2023, kun muutamien valittujen myyjien voimakas kasvu tasapainotti kokonaismarkkinoiden laskua,” kommentoi Brandon Gurney, tutkimusanalyytikko Canalysilla. ”Motorola oli vahvin kasvaja vuonna 2023, keskittyen varmistamaan kohdennettuja matkapuhelinverkkopaikkoja koko alueella kasvaakseen vuoden aikana. Motorolaa seurasi HONOR, joka murtautui ensimmäistä kertaa Euroopan viiden kärkeen Q4:llä, saavuttaen tärkeän virstanpylvään todistaessaan markkinapotentiaalinsa edetessään kohti listautumista pörssiin.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tutkimusyhtiön mukaan kilpailu on koventunut Euroopassa entisestään. Oppon, Vivon ja Realmen odotetaan saavansa takaisin markkinaosuuksia saavuttaessa patenttisopimuksen Nokian kanssa. HMD:n kerrotaan parantavan asemaa uuden HMD-brändin myötä, joka on kohdennettu erityisesti eurooppalaisia kuluttajia ajatellen. Lisäksi Nothing ja Transsion tulevat laajentamaan läsnäoloaan Euroopassa.

Euroopan älypuhelinmarkkinan odotetaan palaavan kasvuun vuoden 2024 aikana, joka johtuu pandemian aikana ostettujen laitteiden saavuttavan vaihtosyklin.

Lähde: Canalys

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Yleinen