Yleinen

Tutkimusyhtiö: Honor nousi puhelinmarkkinan johtajaksi Kiinassa – Huawei kasvaa voimakkaasti ja Apple laskee

Honorin logo

Kiinan älypuhelinmarkkina oli 3 prosentin laskussa vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä, eli heinä-syyskuussa. Tutkimusyhtiö Canalysin mukaan Kiinassa puhelinmarkkinassa on kuitenkin nähtävissä elpymistä, vaikka suurten valmistajien myynnissä oli havaittavissa suurta vaihtelua verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Honor nousi markkinajohtajaksi Kiinassa, kun taas Oppo ja Vivo menettivät markkinaosuuksia merkittävästi. Vaikka monien suurimpien valmistajien osalta kolmas neljännes oli heikko, niin Huawei pystyi saavuttamaan yllättäviä tuloksia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Huawein älypuhelimien myynti kasvoi 37 prosentilla verrattuna vuotta aikaisempaan. Huawein vahvaan suoritukseen vaikutti muun muassa Mate60-puhelimien vahva kysyntä. Huawei on Kiinan markkinoiden viidenneksi suurin valmistaja 12,9 prosentin markkinaosuudella.

Honorin markkinaosuus oli 18,3 prosenttia, jolla yhtiö saavutti markkinan ykköspaikan. Tähän johtivat tutkimusyhtiön mukaan erityisesti Honor 90- ja Honor X50 -puhelimien kysyntä. Vuotta aikaisempaa verrattuna Honor kasvatti myyntiään 3 prosentilla. Kolmas kasvanut brändi oli Xiaomi, joka on Kiinassa neljänneksi suurin valmistaja. Xiaomin markkinaosuus oli 14 prosenttia ja se kasvoi 5 prosentilla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Oppo, Vivo ja Apple kokivat kaksinumeroisen myynnin laskun. Applen heikkoon kysyntään kerrotaan olevan monta syytä, joita ovat muun muassa alhaisemmat hinnanalennukset sekä iPhone 15 -puhelimien rajoitukset saatavuudessa. Vivo oli toisella sijalla 17,8 prosentin markkinaosuudella, Oppo sijoittui kolmanneksi 16 prosentin markkinaosuudella ja Apple sijoittui neljänneksi 14,2 prosentin markkinaosuudella.

Lähde: Canalys

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Yleinen