Xiaomi saavutti merkittävän virstanpylvään vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo tutkimusyhtiö Counterpoint. Tuoreen raportin mukaan kiinalainen älypuhelinbrändi on ylittänyt 500 miljoonan käyttäjän rajan vuoden 2022 alussa. Vastaavaan saavutukseen yltävät vain Samsung ja Apple.
Kiinalainen Xiaomi on siis päässyt mukaan harvojen eliittijoukkoon. Xiaomi on nostanut bränditunnettavuutensa alueellisesta budjettibrändistä globaaliksi premium-markkinoiden toimijaksi. Counterpointin mukaan Xiaomi ei ole kuitenkaan kaupallistanut tehokkaasti laajan käyttäjäkunnan liikennettä tai uusien tuotekategorioiden, kuten IoT-laitteiden myyntiä.
Vuoden 2021 kerrotaan olleen Xiaomille menestys, sillä koronapandemia kiihdytti puhelimien kysyntää. Xiaomi onnistui globaalissa laajentumisessa Intiassa sekä Euroopassa, joissa yhtiö oli kolmen suurimman valmistajan joukossa vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä.
Counterpointin mukaan Xiaomi luokittelee älypuhelimiensa liikenteestä saamansa tulot ”internetpalveluksi”, joka tuotti yritykselle 28,2 miljardi juania tai tarkemmin 4,16 miljardia dollaria vuonna 2021. Xiaomi on onnistunut kasvattamaan käyttäjiensä määrää tasaisesti, mutta silti Xiaomi ei ole onnistunut kasvattamaan keskimääräisiä tulojaan käyttäjää kohden. Xiaomin laajentuminen yhä uusille alueille ei ole Counterpointin mukaan merkittävästi kasvattanut yhtiön internetpalveluiden tuloja.
Xiaomin keskimääräiset tulot käyttäjää kohden ovat Kiinassa paljon korkeammat kuin muilla markkinoilla, ja premium-älypuhelimen tulot ovat korkeammat kuin halvempien älypuhelimien. Counterpointin mukaan tämä selittää osittain Kiinan premium-markkinan strategisen merkityksen yritykselle, vaikka kysyntä näyttää tällä hetkellä heikolta. Kiinan premium-älypuhelinten käyttäjien tuottamat tulot voivat auttaa Xiaomia tukemaan ulkomaisia myyntikanavia, laajentumaan uusiin maihin ja tehostamaan maailmanlaajuisia markkinointikampanjoita.
Xiaomin mukaan yli 80 prosenttia sen internetpalvelujen tuloista tulee Kiinasta, ja mainonta on suurin rahoittaja. Counterpointin raportin mukaan Xiaomin tulisi miettiä muita tapoja kaupallistaa nykyinen käyttäjäkunta kansainvälisillä markkinoilla.
IoT-laitteiden ekosysteemi on Xiaomille erittäin tärkeä erityisesti kotimarkkinoilla Kiinassa, mutta toistaiseksi yhtiö on epäonnistunut ekosysteemin kanssa globaalisti. Ekosysteemi sisältää tällä hetkellä erilaisia tuotteita, kuten kuulokkeita, älykotituotteita, televisioita, imureita ja paljon muuta.
Esimerkiksi Intiassa Xiaomi oli viime vuonna suurin älypuhelinvalmistaja, mutta kuulokkeiden tai älykellojen myynnin kehitys ei ollut vastaavaa. Xiaomi ei yltänyt näissä kategorioissa edes viiden suurimman joukkoon. Counterpointin mukaan Xiaomi on toistaiseksi hukannut tilaisuuden ekosysteemin kanssa, mutta vielä ei kuitenkaan ole liian myöhäistä. Tutkimuksen mukaan kilpailuympäristö ei ole vielä täysin kypsynyt, joten Xiaomilla on vielä saumaa parantaa.
Lähde: Counterpoint
Ansaittua menestystä 👍. Meidän perheessä on ollut 2 Xiaomi puhelinta tähän mennessä (ja ovat toki edelleen käytössä): Xiaomi Redmi Note 8 Pro (2020 alku) ja Xiaomi Poco M4 Pro 5G (2022). Kumpikin aivan loistavia puhelimia. Ja puhelinten MiUI jota jotkut ovat joskus väittäneet muka huonoksi ovat täysin väärässä. Itse en enää halua missään tapauksessa palata kaikista monipuolisista muokkaus ym asetuksista enää HMD Global Nokioihin jotka on riisuttu kaikesta mahdollisesta eikä voi säätää juuri mitään ja joissa pakotetaan tylsä sää widget näytölle sekä Google haku widget (kumpaakaan ei voi poistaa!). Xiaomi puhelimissa on aivan loistava Teemat lisä jolloin voi muuttaa kuvakkeet, lukitusnäytön ulkoasu ja taustakuva, vaikka joka päivä näyttämään ihan eri puhelimelta! Xiaomin näytöille voi myös asettaa videoita taustakuviksi mikä on todella hauskaa toisinaan. Kamerat ovat olleet hyviä, akut lataavat melko nopeasti erityisesti tuon Pocon 5000 mAh akku joka latautuu 33 watin laturilla joka myös tulee mukana täyteen 59 minuutissa! Xiaomin puhelimet myös näyttävät keskimäärin todella hyviltä etenkin Poco mallit, tuo meidän Poco on upea kullankeltainen/musta ja mattapintainen eli sormenjäljet eivät näy lainkaan. Kummankin Xiaomin mukana on tullut myös laadukas silikonikuori ja ei ole tarvinnut ostaa sitäkään erikseen ja säästänyt on paitsi vaivan niin lisäksi rahaa myös n. 20 euroa.