XiaomiYleinen

Xiaomi toimitti viime vuonna 146,4 miljoonaa älypuhelinta globaalisti

Xiaomi on kertonut vuoden 2020 tuloksistaan sekä saavutuksista, jotka paljastavat mielenkiintoisia yksityiskohtia yhtiön kuluttajatuotteiden suosiosta. Vuonna 2020 Xiaomin liikevaihto oli 245,9 miljardia juania (31,9 mrd. €), mikä tarkoittaa 19,4 prosentin kasvua edellisvuodesta. Oikaistu tilikauden voitto oli 13,0 miljardia juania (1,7 mrd. €), missä oli 12,8 prosentin kasvua edellisvuodesta ja ylitti markkinoiden odotukset.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vuonna 2020 Xiaomin liikevaihto Kiinan ulkopuolisilla markkinoilla kasvoi 34,1 prosenttia edellisvuodesta ja oli 122,4 miljardia juania (15,88 mrd. €), eli 49,8 prosenttia yrityksen kokonaisliikevaihdosta. Vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä liikevaihto kansainvälisillä markkinoilla kasvoi 27,6 prosenttia 33,8 miljardiin juaniin (4,38 mrd. €), mikä on 47,9 prosenttia yrityksen liikevaihdosta. Vuoden 2020 joulukuun loppuun mennessä yrityksen tuotteita on myyty yli 100 maassa ja alueella ympäri maailmaa. Tutkimusyhtiö Canalysin mukaan Xiaomi oli vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä älypuhelinten toimitusten määrällä mitattuna viiden suurimman valmistajan joukossa.

Xiaomi on kertonut myyneensä 10 miljoonaa premium-luokan älypuhelinta vuoden 2020 aikana ja yhtiön omalla MIUI-käyttöliittymällä on kuukausittain yli 400 miljoonaa käyttäjää. Premium-puhelimiksi on laskettu laitteet, joiden hinta on yli 300 euroa. Yhteensä älypuhelimia yhtiö toimitti 146,4 miljoonaa kappaletta, joka tarkoittaa 17,5 prosentin kasvua verrattuna vuotta aikaisempaan.

Xiaomi jatkoi kasvua suurimmilla markkinoilla ympäri maailmaa vuonna 2020. Canalysin mukaan Xiaomi sijoittui kolmen suurimman joukkoon kolmatta kertaa peräkkäin vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä älypuhelinten toimitusmäärällä mitattuna Euroopassa. Euroopassa markkinaosuus oli yhteensä 15,3 prosenttia. Keski- ja Itä-Euroopassa yritys toimitti viimeisellä kvartaalilla ensimmäistä kertaa eniten älypuhelimia, kun älypuhelinten toimitukset kasvoivat 17,5 prosenttia edellisvuodesta ja yritys saavutti 24,7 prosentin osuuden markkinoista.

Länsi-Euroopassa Xiaomi säilytti asemansa kolmen suurimman älypuhelintoimittajat joukossa, kun älypuhelinten toimitukset kasvoivat 57,3 prosenttia edellisvuodesta ja markkinaosuus oli 10,9 prosenttia. Yksittäisistä markkinoista Espanjassa Xiaomi on ollut ykkösenä toimitettujen puhelimien määrässä jo neljänä vuosineljännestä peräkkäin ja markkinaosuus on kasvanut 27 prosenttiin. Ranskassa älypuhelinten toimitusmäärät kasvoivat 86,2 prosenttia, Italiassa 61,6 prosenttia ja Saksassa 139,8 prosenttia vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä.

Lähde: Xiaomin tiedote

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Xiaomi