Älä osta näitä edes Black Friday -alennuksista – Verkkokauppa.com listasi vuoden palautetuimmat ja huonoimmiksi arvioidut tuotteet
Verkkokauppa.com on jakanut tänään listaukset tuotteista, jotka ovat olleet vuoden aikana palautetuimpia ja huonoimmiksi arvioituja. Yhtiön tavoitteena on kannustaa fiksuihin hankintoihin Black Friday -alennuksissa.
Yhä useampi suomalainen tekee Black Friday -ostoksensa tätä nykyä verkossa, paljastaa Verkkokauppa.comin myyntidata.
”Kaikista tehdyistä hankinnoista jopa 95 % alkaa verkosta, eli verkkokauppa on mukana lähestulkoon jokaisessa ostoksessa vähintään tuotteiden vertailuvaiheessa”, kertoo Verkkokauppa.comin kaupallinen johtaja Tatu Kaleva.
Verkkokauppa.com auttaa kuluttajia tekemään valveutuneita ostopäätöksiä kertomalla sivustollaan myytävien tuotteiden tuotetiedot, asiakkaiden antamat tuotearvostelut, tuotteiden myyntihistorian sekä huolto- ja palautusprosentit. Sivustolta löytyy myös tuotekohtainen hintapuntari, jolla kuluttaja voi tarkastella kyseisen tuotteen hinnan kehitystä Verkkokauppa.comissa pidemmällä aikavälillä ja verrata sitä markkinahintaan.
“Näillä tavoin pyrimme varmistamaan, että kuluttaja voi tutustua kokonaisvaltaisesti tuotteeseen ja tehdä mahdollisimman harkitun hankinnan. Meidän kaikkien kannaltahan paras ostos on se lelu, peli tai pyykkäri, joka todella päätyy käyttöön”, toteaa Kaleva.
Palautuksia syntyy paljon hutiostoksista, ja Vekkokauppa.comin mukaan huonot tuotteet poistetaan valikoimasta
Tuotetietoihin ja kuluttaja-arvioihin pohjaten Verkkokauppa.com on listannut vuoden palautetuimmat ja huonoiten arvioidut tuotteet. Palautettujen listalta löytyy muun muassa toimistotarvikkeita ja sisustustuotteita. Huonoja arvioita ovat puolestaan keränneet pääasiassa erilaiset oheislaitteet, kuten panssarilasit ja monitoimivarret.
”Usean palautetun tuotteen kohdalla näyttää olevan kyse siitä, että epähuomiossa on tullut tilattua väärä versio tuotteesta ja erehdys on huomattu vasta kotiovella. Listalla on myös paljon sellaisia tuotteita, joiden yhteensopivuuden tarkistaminen verkossa voi olla haastavaa. Kehitämme aktiivisesti tuotetietojen esitystapoja, jotta ne olisivat mahdollisimman helppolukuisia ja palautuksille olisi yhä vähemmän tarvetta”, Kaleva kertoo.
Huonoiten arvosteltujen tuotteiden dataa tarkastelemalla löytyy kuitenkin myös tuotteita, joiden toiminnassa käyttäjä on havainnut suoranaisia puutteita ja joita kannattaa vältellä. Verkkokauppa.com seuraa tiiviisti huomattavan heikkoja arvosteluja saavia tuotteita ja tekee tarvittaessa päätöksen tuotteen poistamiseksi valikoimastaan.
”Esimerkiksi monet näiden listojen tuotteista eivät ole enää myynnissä meillä. Haluamme pitää tuotevalikoimamme mahdollisimman ajankohtaisena ja laadukkaana, ja asiakasarviot ovat meille tosi olennainen työkalu. Käymme tasaisin väliajoin palautusten syitä läpi, jotta voimme tehdä oikeita toimenpiteitä asiakastyytyväisyyden takaamiseksi”, Kaleva kuvailee.
Verkkokauppa.comin kaikkien tuotteiden palautusprosentti on pysytellyt ennallaan alle 1 prosentissa.
“Palautukset siirtyvät kuntotarkastuksen ja uudelleenhinnoittelun jälkeen Outlet-kauppaamme myytäviksi. Tästä huolimatta haluamme kannustaa kuluttajia tekemään harkittuja ostoksia – huolellisella vertailulla ja taustatyöllä voidaan välttyä hudeilta”, Kaleva summaa.
Palautetuimmat tuotteet TOP15
Huonoimmiksi arvioidut tuotteet TOP15
Lähde: Verkkokauppa.comin tiedote
Olisi mielenkiintoista nähdä myös ostomäärä (kpl) kyseisellä tarkastusvälillä